Inomgårdsmaskiner

Flishugg

10 inlägg 1020 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flishugg

sodronas  
#842467 Funderar på att skaffa en hugg,har en farmi 260 pågång som är nästan i nyskick,och en edsbyhugg som också ser bra ut.vilken skulle ni välja?ska mata en frölingpanna är det meningen.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Bax  
#842491 Båda är bra maskiner så allmänskicket på respektive individ är väl viktigast för dig.

Användarvisningsbild

Re: Flishugg

sodronas  
#842495 ok,tack. går det 25cm stockar i edsbyhuggen? orkar det bra med en traktor som har 100hk på tappen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Bax  
#842535 Jag vet inte vad en Edsbyhugg tar för grovlek men eftersom den heter 250 så gissar jag 250mm.
Man har ju alltid för lite effekt till en flishugg, men du kommer klara dig gott med 100hk.

Användarvisningsbild

Re: Flishugg

sodronas  
#842550 Tyckte jag läste nånstans att de sku bara gå 200 i dom,men tycker de låter lite märkligt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Bax  
#842553 Det är tillräckligt med 200. Är stockarna grövre bör man ju använda dom till nåt bättre än att göra flis av dom.

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Mikko  
#842620 Och hydraulisk matning är bra om det går för tungt så går det att backa tillbaka stocken.

Avatar Fallback

Re: Flishugg

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843187 Är det över 20cm i diameter i Farmin känns 150 hk klent.

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Brorsan  
#843190 Jag körde en farmi 260 med en valtra a95 och det gick bra.
Den har väl varvtalsvakt som stoppar frammatningen när det går för sakta.

Användarvisningsbild

Re: Flishugg

sodronas  
#843259 hur grov flis brukar ni köra?man kan väl justera hur långt ut stålet skall ta?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).