Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Svenskt fossilfritt stål i John Deeres skogsmaskiner

2 inlägg 614 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svenskt fossilfritt stål i John Deeres skogsmaskiner

Fredrik Reuter  
#839888 Skogsmaskinstillverkaren John Deere Forestry med tillverkning av skotare och skördare i Finland meddelar idag att de tecknat avtal med svenska SSAB om leveranser av fossilfritt svenskt stål. Med start 2026 ska delar av det stål som används i skotare och skördare bestå av fossilfritt svenskt stål från SSAB:s stålverk i Oxelösund utanför Nyköping.

SSAB planerar att stålverket i Oxelösund kommer tillverka fossilfritt stål genom en ny ljusbågugn 2026 och nu ser det alltså ut som att delar av detta stål kommer hamna i skogsmaskiner från John Deere. John Deere Forestrys mål för ansvarsfullt tillverkade produkter är 65 % till 2030. Fossilfritt stål tillverkas med en teknik som ersätter kol med vätgas i processen för att reducera järnmalm. Resultatet är en eliminering av utsläppen av fossilt kol.

Sedan tidigare har skogsmaskinstillverkaren Ponsse gjort samma avsiktsförklaring med SSAB: Ponsse inleder samarbete med SSAB - fossilfritt stål 2026?.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Svenskt fossilfritt stål i John Deeres skogsmaskiner

AKKAMAAN  
#840120 Ursäkta att jag småler 😉
Naturligtvis så ger "fossilfritt stål" en marknadsfördel då skogsbruket är fullt av olika miljöcertifieringar. Men med de olika produktionstekniker ev elektrisk energi som finns idag så kommer ökad produktion av fossilfritt stål att tvinga in andra industrier och konsumtionsgrenar i energikällor som är baserade på fossilbränsle som olje och kolkraftverk. Jovisst, kolkraft finns inte i Sverige och nästan ingen oljekraft heller. Men som bekant så är både koldioxiden i atmosfären global liksom att elenergi är en semi-global handelsvara.
Men ur ren företagssynpunkt så är detta på sikt en fördel för John Deere och en nackdel för andra maskintillverkare som inte hoppar på SSAB tåget. Men det är mycket möjligt att vi om nåt/några år kommer att få se andra tillverkare på denna band wagon...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).