Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet 892 med 960 aggregat VMM 2000

3 inlägg 2030 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 892 med 960 aggregat VMM 2000

frappe  
#808075 Hejsan,

Vi har köpt en Valmet 892 som har ett Valmet 960 aggregat monterat. Jag har meckat lite med elektroniken så att hydrauliken till kranen fungerar
och fått ordning på hydrostatmotor och växellådan.
Det som jag kör fast på just nu är hur man styr aggregatet, undrar om det är något läge man måste komma in i på datorn.
Det sitter ett VMM 2000 system och manualerna till de stämmer inte riktigt med den 892 maskin som vi har. Funkar att välja förare och område o sånt, kan även köra alla funktioner på aggregatet genom en meny på datorn som testar utsignaler från VBU. Knapparna registreras också i menyn på datorn som visar dom.

Är det någon som har koll på de här datorerna och hur man skulle kunna aktivera arbetsläget som de nämner i böckerna?

Mvh David från skyttorp



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Valmet 892 med 960 aggregat VMM 2000

Tralsmo  
#808235 Nu har ja ju haft en 892.
På den va de dasa 380 å sp550.

Vmm2000 va orginal på våran men de vet ja inget om å alla instruktioner skickade ja när ja sålde den.

Eftersom ingen har svarat säger ja mina fina funderingar.

Finns de nånting så du kan kolla om knapparna funkar å ger signal till datorn.

På nåt vis borde ju aggregatet nollas.
På den vi hadde va de öppna å stäng aggregat.

Funkar dia mätning?

Valmet 960 har ja haft. På de va de potensiometrar till diamätning mot en Valmet dator av nyare modell(2006).
Inte helt simpelt å felsöka på de.

Avatar Fallback

Re: Valmet 892 med 960 aggregat VMM 2000

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808272 Kollar man i VMM2000-instruktionsboken så verkar proceduren vara likadan som på de första MAXI-systemen, dvs:

1. Kvittera parkeringsbromsen.
2. Välj körriktning (gå från neutral till körriktning)
3. Aktivera arbetsvarv (genom att dra den övre "minijoysticken" på vänster spak mot dig).

Sedan ska aggregat fungera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).