Skördare

VAD för slags fett i era maskiner ?

68 inlägg 55640 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71061 jag har nu brukat forumets "sökfunktion" och sökt på fett ,smörjmedel ,smörjfett, fett .. och därav denna nya tråd ..jag fick för mig att fråga bara :D

och nu j-vlar vill jag höra vad ni pumpar i era maskiner , och hur ofta ..

svara nu ärligt : för tex om en åkare som kör scania frågar en åkare som kör volvo ..öööh ! drar din bil olja ?
nääh fy fan jag har inte fyllt en liter på 10 tusen mil .. och vise versa :D

så seriöst så skulle det vara j-vligt intressant att veta vilket fett ni använder o.s.v

OBS! "spindeln" är nyfiken på olika smörjmedel ...och fett , så skriv gärna vad ni brukar och hur ofta



   TS
Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

masterchief  
#71062 Jag kör med Kernite fett med gänga på tuben så man har kladdfri hantering samt Tubispruta.
Dyrt fett men det verkar sitta kvar.
Körde tidigare med dragspelstuber som också var kladdfria(har glömt namnet på dem, men kan ta reda på det.
Blev skeptisk till det då det blev mer än lovligt blaskigt när sprutan låg på hudraultanken.
Lika dyrt som Kernite dock....
Hur ofta jag smörjer?
Lite för sällan för eget samvete....
Försöker agregatet en gång om dagen, kranen minst 2ggr vecka och basmaskinen 1 gång i veckan....
Det som lider är agregatet, kan slarvas där emellanåt. Dock verkar fettat sitta kvar dåd et räcker med 2-3pump innan det tränger ut....
Ska man sumera så ser det ut så här...
Agregat 8tim
Kran 16-24tim
Maskin 30-40tim.

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

skogsjan695xl  
#71093 Smörjer midja och grip varje dag och kran varannan dag, är det skitväder så skippar jag det den dagen.
Kör vi skift så smörjs grip och kran varje dag.
Skördaren smörjer midja och kransväng (svängkrans) och agg varje dag, resten varannan dag.

Vi kör med Agrol entreprenadfett super.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71104 Aggregat och midja varje dag, ev lite på niveleringskolvarna samt svängkransen.
Kran två gånger per vecka.
Sen har vi en timme gemensam service på fredagar där vi smörjer igenom hela maskinen ordentligt i dagsljus, vi brukar försöka smörja boggien då med, beroende på väder.
Vi kör Petro Canada fett, rött. Verkar sitta kvar väldigt bra.

Smörjer gör vi med en elspruta av okänt märke med 12v laddare i hytten. Dock sjunger den på sista versen nu, ena batteriet tar ingen laddning längre och det andra är plupparna som håller det på plats trasiga så jag har börjat lobba för en spruta för såna tuber med gänga på som Masterchief kör med. Vore skönt att slippa kladdet med när man ska öppna dom. Jag har bara hittat en sån spruta på ett ställe, har glömt bort var, och bara fett av ett fabrikat.
Sen har en vi ett 20kg (??) Petro Canada fat och en manuell spruta också i reserv. Egentligen inte dumt med fat, har inte använt det så mycket, men man slipper ju det mesta av kladdet. Ut med pinnen på sprutan, kör i den i kopplingen på fatet, ett par pumptag på fatet sen är det färdigt.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71110 Vad ofta ni smörjer maskin/kran, eller är det så ofta man SKA smörja?
Jag har för mig att det står att våran 1110 skall smörjas med 50 timmars intervall, kran och midja. Boggie mer sällan..
Jag brukar smörja en gång i veckan, dvs ca 40 timmar och då med JohnDeeres "dyra" gröna fett. Men nu sist blev det en kartong med något Agrol entreprenadfett.

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

masterchief  
#71113 Man har nog en tendens att översmörja lite.....
Iofs så går det i mindre fett per gång om man smörjer oftare...2ggr i veckan ger låt säga 2-3pump mot kanske 5 pump en gång i veckan...

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71120 Något måste man ju göra medans man tankar. Vårat aggregat ska smörjas dagligen, men inte alla nipplar. Sen är det ett par i midjan som ska smörjas dagligen med. Kran tror jag är 40timmar på.
Det är som du säger Masterchief, förmodligen smörjer man för mycket. Eller för många tag på sprutan. Med elspruta pumpar det väldigt fort om man jämför med handspruta och då går det åt mycket mer fett än nödvändigt..

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Golddigger  
#71124 Vi smörjer var 45 minut hela maskinen..............eller centralsmörjningen fixar det rättare sagt.

Aggregatet smörjer vi varannan dag..manuellt med elspruta

Tror att fettet är Miller Oils men är inte säker....
Vi kör med 20 litershink som vi fyller både spruta samt centralsmörjningen.

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

masterchief  
#71127 Skulle vara jäkligt intressant att se någon oberoende studie angående smörjfetts egenskaper på skogsmaskiner...
Frågar man 10 entrepenörer så tror de på 10 olika fett samt nästan lika många fettsprutor :???:
Här är en länk till sprutan och fettet jag använde innan...
http://www.lbolja.se/news.html
Dock körde jag med gråsvarta tuber som var bland de dyrare. Dock gillade inte fettet att ligga på hydrauloljetanken..

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71142 Skördarn har automatsmörjning,fettet heter "Sogelub"

Aggregatet varannan dag (enkelskift)

Skotarna gripen varannan dag,kran o midja en/vecka

En "Lincoln" batteridriven spruta i servicebilen,vanliga manuella i maskinerna,"Mato" har faktiskt funkat bra trots att dom inte är av den dyraste varianten.

Fettet är Castrol,"Olista Longtime",fick ett par lådor av Deeres "Grease-Gard Premium Plus" att testa,betyget blev att vi tänker inte använda det,Castrolen är överlägsen

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Skogstomte  
#71191 Vi kör med Agrol entreprenadfett super. Det verkar som om det hänger kvar väldigt bra, men det gör det även om det kommer där det inte ska vara... Tidigare körde vi Agrol universalfett men det var mer margarin än fett, satt kvar dåligt. Observera att vi kör med jordbrukstraktor och Terri, kanske inte direkt jämförbart med storskaliga maskiner?

Smörjning ska enligt mig ske lite och ofta. Det är det billigaste underhåll som finns!

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

stegmaster  
#71195 Änligt en servicemekaniker på entrep.maskiner så er inte problemet vilket märke man har på fettet(nogra spesiella tilfäller finns dock), men at man smörjar för lite eller inget als.
Så at man smörjar e dog det viktigaste och inte vilket märke man använder.
Dette stod i en Norsk maskintidning.

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71247 Swedol entrepenad fett på vintern och Swedol långtids fett på sommaren.

Kör med 16kg lös fett hinkar och med påfyllnings pump som jag sen fyller min fett spruta med.
Kör med luft driven fettspruta då jag har tryckluft på skördaren.
Sen har jag en manuell spruta och sen har jag även en vagn med 16kg hink på och trycklufts driven pump med 5m slang på.

Smörjer hela skördare var 2:e till var 3:e dag. Skiftar lite. Smörjer allt varje gång den tankas.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

dexter  
#71251 själv kör jag med Q8? tror de är q8 hehe har inte kollat så noga faktiskt.. och det sitter kvar väldigt bra, tyvärr lite "rinigt" när de blir alldeles för mycke skit å vatten.

grip å midja smörja dagligen, och hela maskinen 1ggr i veckan.

har hört att swedols fett ska va rena skiten, sant eller skräp? har tyvärr inte haft chansen att testa deras fett utan har fått gått på vad andra säger å tycker.. ..tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71254 Inget fel alls på Swedols fett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).