Skördare

VAD för slags fett i era maskiner ?

68 inlägg 55927 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

stegmaster  
#98855
masterchief skrev:
sunemangs skrev:Ingen mer som har nåt att sägas om Swedols Långtidsfett?

Jag slutade med det för att man fick smörja ihjäl sig.
Tycker det stannar kvar dåligt.

Ja, det blir ju inte mycket til "långtidsfett" om det inte stanner kvar. :mrgreen:
Så jag gjentar mig själv, skit i märket på fettet, och smörj efter varje hela dags använding, er det som funkar bäst tycker jag.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

mannen  
#100733 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1zYiwY4k8P4[/youtube]

Ett fint skräckexempel på vad som händer om man aldrig smörjer. Föraren måste ha kämpat hårt med servicen för att uppnå det där på 12 000 h.

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Torparn79  
#100741
mannen skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1zYiwY4k8P4[/youtube]

Ett fint skräckexempel på vad som händer om man aldrig smörjer. Föraren måste ha kämpat hårt med servicen för att uppnå det där på 12 000 h.

jag är faktiskt inte särskilt förvånad över att en maskin med den logotypen (VSM) som har gått 12 000 h är så sliten, den har med största sannolikhet stått och matat en kross i hela sitt liv, och den miljön dödar en maskin fort om man börjar slarva med servicen..

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Kronan  
#106368 Det viktigaste du ska kolla när du ska ha fett är att du har ett fett
med hög centistrok eller hur det stavas
det är hållfastheten på fettets hinna
du bör ha ett fett runt 400 centistrok
för lågt så blir det glapp hur ofta du än smörjer

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106447
Kronan skrev:Det viktigaste du ska kolla när du ska ha fett är att du har ett fett
med hög centistrok eller hur det stavas
det är hållfastheten på fettets hinna
du bör ha ett fett runt 400 centistrok
för lågt så blir det glapp hur ofta du än smörjer


och du "kronan" som mäter med "finare mått" ( kanske bara vid tangentbordet ) ? ..vilka fetter uppfyller dessa värden ?

(nu vet jag ju att jag kan bli avstängd från forumet för att "göra reklam" )

men jag kör omegas 77 ..och 57 .. dyr ...men bra ! och det är 10 års regelbundet bruk , haha!

en tub d.v.s 400 gram "skitfett" ..som många står och pumpar dagligen ? ... pumpa i något ... jag säger inte mer .. så får du se skillnaden nästa gång du ska smörja ditt aggregat .. och intervallerna ..

(dock ska man naturligtvis alltid gå igenom och köra ALLA smörjpunkter enl, tillverk. föreskrift )

jag vet ! ..sedan 10 år att det fungerar att köpa en produkt som lönar sig ! ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106991
Kse skrev:Kör med swedol entreprenadfett, kosta runt 25 spänn hylsan, funkar fint för mig. Provade en låda Linol minusfett förra våren, lite dyrare 45 spänn hylsan. Ett riktigt bra fett som sitter bra, men nu är det swedol igen.
Hämtar nån okq8 universalfett från macken ibland när man har slut.
Smörjer hela maskinen varje veckoslut vid enkelskift, fällgripsågen 2 ggr. i veckan.
När jag markbereder så får aggregatet daglig smörjning +boggie och midja.
Kör sprayfett på utskjutet.


stämmer nog bra det ! ... men jag är inte "typen som köper mitt fett på macken " :ugeek:

och vad det gäller IP adresser så är detta nog inga konstigheter :lol: .. jag vet , lätt ! ... men just vad det gäller fett så ligger jag nog rätt bra till :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Kse  
#107018 Fett kan oxå vara en fetishism :wink:
Ang. min lilla skylt så ger den nog en del huvudbry tills dom tänker ett varv till :grin:

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107097 [quote="Kse"]Fett kan oxå vara en fetishism :wink:
Ang. min lilla skylt så ger den nog en del huvudbry tills dom tänker ett varv till :grin:[/quote

skylta på bara !! "Kse" är desperat , och har fulla gårn med gammelgrejer och inga jobb ?

kom hit ,,här skriker dom efter skotare !! :wink:

har fått flera frågor ..senast idag från en markägare som börjat visa intresse för skotare ... efter att ha över 1000 m3 eller mer på mark ...

fin planering .... och det visste inte "kse" :wink:


för min del , så är inte sådana uppdrag intressanta .. utan nu kan väl "lantbrukarna" med skotare hjälpa till och köra sina bidragsfinasierade maskiner .... :?: ....är det inte så :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Kse  
#107106 Ja här står jag utan jobb och familjen svälter.
Får väl skaffa en gammeltraktor till så retar jag nån iaf.

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Skogshuggarninorr35  
#107137 Vi kör okq8 smörjfett och ja tycker att det funkar bra. Jag jobbade som reparatör på en timberjack-verkstad i Umeåområdet och vi såg att L-E fettet (det där röda med mycket tvål i) slet mycket på teflon och "plastbussningar"

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107475
Skogshuggarninorr35 skrev:Vi kör okq8 smörjfett och ja tycker att det funkar bra. Jag jobbade som reparatör på en timberjack-verkstad i Umeåområdet och vi såg att L-E fettet (det där röda med mycket tvål i) slet mycket på teflon och "plastbussningar"


kommentarer är överflödiga ... och jämför icke omega med " L E " .. och där ser man vilka som har teflon och plast i sina grejer ? ... och visst ! jag ska sluta "förespråka " omega produkter .. over and out :-))

   TS
Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Nolltax AB  
#107480 Entrepenadfett.
Efter ett halvår började svängen hacka å låta illa.
Dök in å gjorde felsökning. -Jaha, där satt en nippel....
Utskjuten började krångla vid -25 grader.
Kedjeolja på sprayburk fanns på lokal mack å funkade bra.

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Skogshuggarninorr35  
#107490
"spindeln" skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Vi kör okq8 smörjfett och ja tycker att det funkar bra. Jag jobbade som reparatör på en timberjack-verkstad i Umeåområdet och vi såg att L-E fettet (det där röda med mycket tvål i) slet mycket på teflon och "plastbussningar"


kommentarer är överflödiga ... och jämför icke omega med " L E " .. och där ser man vilka som har teflon och plast i sina grejer ? ... och visst ! jag ska sluta "förespråka " omega produkter .. over and out :-))



Man Ska förespråka det man tycker är bra vilket det är omega, q8, eller swedol bara var och en är nöjda.

Sen va det inte för att jämföra som jag skrev om L E men det är tråkigt att man åker på att byta bussningar i förtid bara för att fettet är aggressivt mot olika material.

Men vilket fettsort ni använder så är det så här (om jag nu minns rätt) ett lättflytande fett som t ex ett centralsmörjningsfett har mindre tvålprodukter som normalt används för att få ett tjockt och vidhäftande fett.
Det fettet smörjer inte sämre men du får ju smörja ihjäl dig.
Men har du ett fett med mycket god vidhäftningsförmåga så har du fler tillsatser förutom det som smörjer.
Det gör ju att fettet stannar kvar vid smörjpunkten längre och du behöver inte smörja jämnt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Kse  
#117780 Köpte några hylsor Agrol Syntet entreprenadfett och det gick så här med dom tre hylsor jag använt hittills. Grisade ner som f-n då fettet trängde upp på fel sida om kolven och det var besvärligt att få ut den gamla hylsan.
Har aldrig testat Agrol förut men det är väl inte meningen att dom ska gå sönder så lätt eller passar dom inte i min fettspruta? Har då aldrig hänt mig förut med andra fabrikat
skog 030.JPG

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

halleby  
#117855 Jag kör med optimol,Tycker det funkar bra. Rätt så dyrt.Är det någon mer som kör med det, och vad tycker ni?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).