Skördare

VAD för slags fett i era maskiner ?

68 inlägg 55918 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Kse  
#72352 Kör med swedol entreprenadfett, kosta runt 25 spänn hylsan, funkar fint för mig. Provade en låda Linol minusfett förra våren, lite dyrare 45 spänn hylsan. Ett riktigt bra fett som sitter bra, men nu är det swedol igen.
Hämtar nån okq8 universalfett från macken ibland när man har slut.
Smörjer hela maskinen varje veckoslut vid enkelskift, fällgripsågen 2 ggr. i veckan.
När jag markbereder så får aggregatet daglig smörjning +boggie och midja.
Kör sprayfett på utskjutet.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Gubben  
#72392 Jag kör med ok/Q8 rubens WB. Smörjer onsdag- fredag när vi kör skift. Fredagar vid enkel skift. Jag köpte en el-fettspruta den var en gudagåva. :smile:

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72476 spinn vidare på denna tråd ! .. (jag är ingen j-vla fjolla som gör reklam för ditt och datt )

men även om jag smörjer mitt aggregat 2 ggr i veckan ... så snackar vi 1 pump / nippel .. och det "jäser och sprakar" .. samma med kranlederna , ... jag behöver inte lyssna på "gnek" .. och jag förbrukar inte en massa fett
hela min maskin är fylld med omega ... jag förbrukar inte mer än en spruta för att smörja HELA maskin d.v.s 400gram ... , samma sak vad det gäller knutkors på lastbilarna / grävmaskiner ..och den gamla chevatrucken :surp: 37 000 mil utan att byta nåt på den bilen -95a .. borde tala för sig själv ... som sagt dyrt! ... men jag tänker inte byta ...jag vet att omegas smörjmedel fungerar i verkligheten ... dyrt? .. det beror på hur man räknar ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72681 nu måste ju någon "kontra" ..annars är tråden död ..och vi kommer aldrig någonsin att få veta vilken typ av fett som leder till att lager , knutkors , tappar , länklager , ..o.s.v dör i förtid ... en mycket bra fråga i vissa fall..

är det kvaliteten på fettet , bekvämligheterna ...( det är ösregn..jag åker hem ..han smörjer nog - ..nysmort och klart ,,jag kör )

eller priset på fettet som styr ?? .. frågorna är många .. men jag tänker då inte byta märke på fett ... bara en skuren krantapp och bussningar betalar fettet direkt

   TS
Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Elias  
#72691 Håller med spindeln att man ska köra på det som känns bäst, antingen den tunga plånboken en stund och sedan blir den tom. eller så ha konstant lättare plånbok men slipper de stressiga lagningarna. Däremot är det kanske inte säkert att dyrt är bra, men omega är erkänt bra fett. En vanlig svensson som jag har dock lite svårt att bedöma hur bra ett fett är eftersom man har för lite maskintid för att få repeterbara tester eftersom vagnen står länge emellanåt.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Gubben  
#72765 Det är klart veckor när det är mellan -25 -30 är det lite svårare att hålla smörj intervallerna eller när det spöregnar då blir det lätt att man smörjer i morgon eller i morgon!!. Med dagens fetter så skär ju inte en bussning omgående. Något man vet är dock att det inte finns nått som heter smörjfria bussningar som håller i ex gripar.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72768
Elias skrev:Håller med spindeln att man ska köra på det som känns bäst, antingen den tunga plånboken en stund och sedan blir den tom. eller så ha konstant lättare plånbok men slipper de stressiga lagningarna. Däremot är det kanske inte säkert att dyrt är bra, men omega är erkänt bra fett. En vanlig svensson som jag har dock lite svårt att bedöma hur bra ett fett är eftersom man har för lite maskintid för att få repeterbara tester eftersom vagnen står länge emellanåt.


som sagt är fettet jag använder på tok för dyrt ,, men tittar jag bakåt på allt som helhet med facit i hand under den tid jag kört detta så fungerar detta mycket bättre än allt annat .. speciellt i gripar och i mitt aggregat ... man kör ett visst antal stammar per dag ... men tänk att det blir tusentals kommandon från spakarna .. alla kolvar och leder formligen flyger och far ... jag har bussat om hela mitt aggregat flera ggr ..men jag har INTE BYTT NÅN TAPP ! ..
det som retar mig mest , är att just nu så har jag bara EN fettspruta som är "brukbar" .. och jag hoppas OMEGAS säljare läser detta , ...som vi har bråkat om dessa fettsprutor .. ett bra fett gör ju inge nytta om det inte går att pula dit det ska vara .. :ugeek: ..en j-vla skandal med mina mått , även om jag är en liten förbrukare .. men det ska man ju vara om man använder deras fetter ... puh!

men som sagt har INGET skurit ihop eller blivit defekt ..sen vi startade med omega ... så är det !!

   TS
Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Gubben  
#72819 Har heller aldrig varit med om att något skurit ihop. Jag tror jag kör med ett medel fett som verkar funka. Men det här med smörj intervaller kan ju vara lite svårt för maskin tillverkaren har en intervall och fett tillverkaren en annan. Fett tillverkaren vill ju påvisa så bra hans fett är och säger du kan bubbla smörj intervallerna utan att det gör någonting och det går hälften med fett. Men för att det ska funka måste väll alla tappar och bussningar vara täta så att fettet ligger kvar och inte squisar i väg. :geek:

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73070 ..jodå ! .. men omegas fett är outstanding.. det fungerar , ..efter flera år vet man sånt ,
och månd, morgon får min maskin en spruta av detta \:D/

   TS
Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73096 spindeln: smörjer du svängkranslagret med omega fettet oxå? i så fall vad säger erfarenheten från det?

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73130 Någon här som testat Norden olje;s fett? vad tycker ni isf om det?

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73266
ume skrev:spindeln: smörjer du svängkranslagret med omega fettet oxå? i så fall vad säger erfarenheten från det?


japp! jag smörjer hela maskinen med fettet , och just svängkranslagringen var nybytt på maskinen min när vi köpte den .. och jag har "tvingat" (alltså för att få bort allt annat fett ) i detta fett sedan jag börjat köra ..och det är nog snart 4000 tim (kör ju som sagt inte året om) .. och jag har inga glapp eller missljud ... så det är , inga konstigheter ..

eller har ni haft problem med fettet ?

   TS
Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73369 rätt fett är ekonomi ! ..men det gäller att nån petar i det där det hör hemma ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98801 Ingen mer som har nåt att sägas om Swedols Långtidsfett?

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

masterchief  
#98804
sunemangs skrev:Ingen mer som har nåt att sägas om Swedols Långtidsfett?

Jag slutade med det för att man fick smörja ihjäl sig.
Tycker det stannar kvar dåligt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).