Skördare

VAD för slags fett i era maskiner ?

68 inlägg 55929 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Lill Junior  
#71261 Mobil 1, blå färgat. Kommer inte ihåg va de heter mer, men de har jag som favorit. Sitter kvar länge & där de ska utan att rinna iväg.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71277 Kör oftast med okq8s "rauysdael"(osäker på stavning),är väl deras "mellanfett" , inte det dyraste men heller inte billigast. Kostar ca 25 kr/tub har jag för mig. Har även testat swedols och kernites fett.

Swedols som väl är i samma prisklass som rauysdael ungefär upplever jag som att det inte sitter kvar/har lika bra vidhäftning som oks fett.

Kernite däremot har nog betydligt bättre vidhäftning(vet nån gång jag tog bort någon tapp någon/några månader efter att vi slutat med det fettet,fanns ändå lite rester av sånt blått fett kvar,ganska förvånansvärt) men har för mej att det kostar ca 150kr/tuben eller mer?

Frågan är om det är värt det?
Iofs kanske man kan minska förbrukningen till häften eller ännu mindre?(vet att lådan vi hade räckte väldigt länge)

Man spar ju oxå tid på att kanske bara behöva smörja tex aggregatet varannan dag,men sen är det ju inte fel att "se över" aggregatet varje dag ändå för att hitta sprickor eller skruvar som lossnat o dyl.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

guido  
#71302 Vi kör med Mobil i den automatiska centralsmörjningen på basmaskinerna.
Grip och aggregat smörjs vid tankning, d v s efter 1½ - 2 skift.
Ifall det är grov avverkning smörjer vi aggregatet varje skift.
Man skall även vara noga att smörja Indexators nya broms p g a de har haft problem med att smörjkanalerna blir täta rätt fort.
Förr körde vi med Lincoln fett, men har nu övergott till Cougar. Tycker det verkar fungera bra, inte kletigt, fäster bra och verkar inte blanda sig med vatten.
På sommaren använder vi även Shells fett ibland, men vid minsta kallgrad är det fruktansvärt kletigt och inte kul att handskas med.
Oftast kör vi med elspruta och 20 liters kagge, men vi har även manuella med tuber i maskinerna.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71625 hmm! .. om jag säger så här, ..är det någon fler än jag som blivit uppringd av "fettleverantören" ? ..

dessa män läser ju forumet , .. jag kan säga rakt ut på forumet att vi haft olika sorter , och "statoils bästa" går fetbort.. för det formligen "spolas ur aggregatet " om det är "snöglopp /regn" ..och jag misstänker att T.E.X swedol håller samma klass .. det försvinner helt enkelt.... en kran i drift gör ju som sagt ett antal tusen rörelser per stam /knippe virke ... jag har dock studerat ut en sak under en period på 10 år ..fettet jag kör på nu är överlägset ..vi har inte haft ett "gnek" i nån j-vla led , o.a.s applikation .. och smörjintervaller

men det är som sagt "svindyrt" ..tycker jag , men jag är imponerad av grejerna .. jag smörjer aggregatet 2 ggr i veckan ... men å andra sidan går ju min maskin bara "när jag får vara i skördarn" ;)

men just det som jag är fruktansvärt missnöjd med är att ... smörjsprutorna funkar INTE , (hink -spruta) -- det blir luft i sprutan ...och jag har EN spruta som fungerar bra vid denna metod .. jag har påtalat detta och vi har bytt sprutor hit och dit .. och jag bliiiirrr så trött ... när man väl kan sälja en DYR PRODUKT till kunderna så kan det ju vara läge att inte leverera "kalle anka" sprutor ... , jag kan säga att jag kommer att fortsätta använda detta märke av fett ... för jag har som sagt 10 års erfarenhet av att det "rullar på" ..

men det ska bli roligt att se svaren på denna tråd , ..för jag avslöjar icke vilket märke på fett

   TS
Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Elias  
#71647 Finns många produkter som verkar som de kommit ur ett kalas-puff paket

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

masterchief  
#71658 Gjorde ett expriment med utskjutet.
Från att inte ha smort böjade jag att smörja varje gång jag smörjde kranen.
Samma fett....
Glidplattorna gick ned sig på 2 månader.....mot normalt drygt ett år,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

skogsjan695xl  
#71659 Vi har en spray som vi använder på utskjutet, det funkar fint, tror när man brukar fett så fastnar det mer skit och så sliter det ut plattorna så man måste byta eller justera.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

dexter  
#71673 spary är klart mycke bättre. min kompis sprayar och ja fettar.. fastnar skit å sånt, sen tycker ja att fettet försvinner lika fort de kom dit.

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71730 kör vidare i denna tråd .. och den "pålästa " i detta, fina forum har nog listat ut vad jag brukar smörja med ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

totte  
#71752 Mosade skogsniglar?

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71753 Troligen mördarsniglar :wink:

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71805 Kör Agrols entreprenad fettet, ett rätt billigt fett. Tycker det funkar fint, inga glapp. Smörjer 2 gånger i veckan vid skiftkörning. Smörjer utskjutet med spillolja lite när det passar. Har bytt glidplattorna en gång på 9000h.

Jag tycker inte fettet spelar så stor roll om man smörjer tillräckligt ofta, själv tycker jag det är bra att se över grejerna när man smörjer. Blir lätt att man bara kör och kör annars...

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

masterchief  
#71810
Johan_84 skrev:Smörjer utskjutet med spillolja lite när det passar....

Mmmm det där får man inte skriva även om man skulle göra det :wink:

Användarvisningsbild

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71872 oops :oops: :lol:

Avatar Fallback

Re: VAD för slags fett i era maskiner ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72349 detta får ni ju för fan förbättra! ... herrej-vlar ...är det ingen människa som smörjer sina maskiner traktorer huggarvagnar kranar ... med mördarsniglar mer än jag =)) .. skämt åsido

så är det en intressant fråga ,... men eftersom jag inte har några andra hemligheter på forumet så kan jag säga att jag kör omega ..och det funkar ... men kanske inte på utskjuten ... jag brukar ta en pensel och sågkedjeolja och stryka på ett lager med olja ... och det funkar bra ..lite kletigt ..men det funkar och inte nåt spill

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).