Skördare

Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

44 inlägg 23340 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41461 På tal om hur mycket tid som går åt till kapning så har jag hört att då Johan Nord körde det där omtalade 24timmars racet så ska enbart kaptiden varit 20 min. Och det var väl runt 1800 kubik han körde tror jag.
Så alltså på runt 5500 kubik så har man kapat en timme.



   TS
Avatar Fallback
per-erik  
#41809
Valmet 890 skrev:På tal om hur mycket tid som går åt till kapning så har jag hört att då Johan Nord körde det där omtalade 24timmars racet så ska enbart kaptiden varit 20 min. Och det var väl runt 1800 kubik han körde tror jag.
Så alltså på runt 5500 kubik så har man kapat en timme.


Fantastiska siffror, rakt igenom! Lite för bra för att det ska funka för mig. Jag känner till detta ”race” men jag förstår inte hur det går till att åstadkomma denna prestation. Vad detta ”race” framförallt fastslår är vad som prioriteras i skogsbruket. Nord har vid denna uppvisning klarat att avverka för en 11-12 kr/m3. Kanonbra. För någon.

I varje sammanhang verkar uppdragsgivare endast kunna fokusera på kostnad/prestation. Förmodligen har denna fokusering i de flesta fall en direkt koppling till den personliga löneutvecklingen, utan att det för den skull behöver vara något som gynnar kapitalägarna.

Jag är personligen djupt imponerad över att någon klarar av att prestera vad Nord gjort och har utifrån detta stor respekt för hans kapacitet. Vad som gör dock mig mer mindre imponerad, men istället snarare bekymrad, är att ingen, absolut ingen, ifrågasätter om det verkligen är möjligt att tillreda virke, enligt gällande mätningsbestämmelser, och slussa igenom så mycket virke genom ett aggregat, räknat per tidsenhet! Alla ni som dagligen sitter i en maskin vet t.ex. vad svårt det är, och vilken tid det tar, att bl.a. bedöma krök, och ta rätt beslut kring bara denna del av apteringen, med den prisbild som åtföljer krök!

När det gäller kaptiderna tror jag möjligen att ”flugskiten” hamnat fel (kommatecknet alltså). För mig inkluderar kaptider även fällningen av trädet. 20 minuter per 1800 m3 innebär en kaptid om 0,67 sekund per m3. Om man tar denna tid gånger 10 eller 15 bör man komma i närheten av sanningen. Om kedjan är vass. Eller vad tror du? Nog arbetar väl kapen 2-3 sekunder bara i samband med att trädet fälls?

/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55872 De kap tider som Per-Erik tänker på är nog mer i min tankebana. Att endast kapa en timme på 5500 kubik verkar otroligt lite. In räknat renkapningar samt eventuella motkap blir kaptiden förmodligen väsentligt högre. Jag har kollat lite runt sagda race och har hört att det är flera oberoende källor som påstår att det aktuella hygget som racet utfördes på skulle ha varit preparerat för ändamålet. Enligt dessa skulle hygget vara dimensions kört med en mindre maskin innan man körde dit den stora skördaren. Jag har liksom P-E all respekt för den prestation som utförts, men jag hoppas för förarens skull att alla fakta om hur det gick till innan, under och efter racet har publicerats helt öppet och att inget har dolts då detta direkt skulle göra hela projektet direkt tveksamt.

Användarvisningsbild

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

minikaparen  
#56001 Tycker det är väldigt konstigt att nästan ingen ifrågasätter om siffrorna stämmer överhuvudtaget när Johan N körde sitt " race " Var själv där i ca 4 timmar och kan bara säga att när jag kör skog med likvärdig medelstam så är det betydligt grövre stam ???? konstigt ! Johan Nord ......

Avatar Fallback

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

Skogsmange  
#56005 På filmklippet såg det ut som 0,35- 0,40 m3 medelstam..

Användarvisningsbild

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

Thunborg  
#56007 Att maskin mätte i överkant är väl klart , men prestationen är ju mer av det persoliga slaget , att hålla det tempot timme efter timme, skulle varit roligt att få skåda ett mätbesked på det timmret han högg 8)

Användarvisningsbild

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

minikaparen  
#56008 Att han har ett kanonflyt i sin körning kan ju alla se men ifrågarsätter dom för mig skyhöga siffrorna som kommit ut. Var ju som sagt där och tittade !

Avatar Fallback

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57068 Det med att medelstammen ser grövre ut när vi andra kör kan vara ett belägg för att ryktet är troligt. Man får en grövre medelstam om man hugger bort de klena först. Men jag var inte där så vad vet jag...........

Användarvisningsbild

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57122 Har åxå lite svårt att köpa det åxå lär ja säga.Iofs. var det ju lång å fin skog. Men jag anser mig själv inte vara så kass på att hantera vår 1470. Även om jag "sprängkör" så är det svårt att komma upp i den produktionen / timme. Iofs. har jag aldrig haft ett helt objekt med den medelstammen. Endast frötall,å det är ju lite speciell körning i sig.

Avatar Fallback

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57143 Tycker själv att det är en brutal prestation att klara det johan gjorde, själv skulle jag inte tveka på att anta en liknande utmaning bara det var en 941:a dom ställde dit 8) . Detta var ju ett test mest för människan men även mycket för maskin. Det är ju alltid kul att spränga gränser och se vad man själv klarar .Och stod det inte nånstans i jd tidningen att dom börjat med att hugga klent för att höja medelstammen?

Användarvisningsbild

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57173 Har för mej att området var fraktionerat tidigare - asså det klena borthugget innan.
Men det var väl ingen speciellt vacker skog ändå, ingen pelarsal iaf. utan vanlig "bonnskog"
Jag kom dock dit lite sent, såg bara det sista..

Användarvisningsbild

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

Fredrik Reuter  
#57179 Hej,
Jag delade denna tråd eftersom det diskuterats mest om prestationen i 24h racet det senaste.
Ursprungstråden om sågmotorer och supercut finns här: Sågmotor och SuperCut

Annars kan jag nämna att jag ganska nyligen läste ett gammalt reportage om racet, har för mig det stod nåt i stil med "Började köra fraktionerat för att få upp medelstammen".
Grunnade då vad detta egentligen betydde, börjar få lite klarhet, men inte helt.
Någon som kan förklara för oss icke-proffs exakt vad som menas med detta?

Användarvisningsbild

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

Fredrik Reuter  
#57186 Något skumt hände vid delning av tråd.
Valmet 890 stod som postare i mitt inlägg ovan, har mina aningar om vad det är, hoppas det åtgärdat nu iaf...

Användarvisningsbild

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

masterchief  
#57187 En slutavverkning på medlelstam 0,5 kan vara kanonhuggning samt det kan vara skithuggning.
Är det stor diameterspridning så hämmar det produktionen.
Tex en och 2bitsträd i stor omfattning samt grova busar.
Skillnad om träden håller intervallet 0,4-0,6. Då fläskar man genom kubik.
Sedan var beskrivingen av trakten som bondskog, jag tror Kalhygge skrev det.
Personligen tycker jag det mer liknar granåker 8) .
Men tilläggas bör att där körningnen gjordes är det fina markförhållanden så normalskogen ser nog ut så där.
Imponerande prestation i vilket fall även om förutsättningarna var manipulerade genom fraktionering.

Användarvisningsbild

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

Fredrik Reuter  
#57190 Hej,
Ja, detta är jag med på, tack Masterchief.
Men ursäkta ev blåögdhet, men när han sa att han började köra fraktionerat för att få upp medelstammen så borde menas att han själv började med det klenare i beståndet för att sedan gå över till till grövre och jämnade medelstam.
Men hur kan det höja produktionen för "racet"...? x_x

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).