Avverkning (slutavverkning)

Sveriges fulaste slutavverkning

24 inlägg 2428 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveriges fulaste slutavverkning

Fredrik Reuter  
#842476 Svenska Greenpeace ska tydligen nu kora Sveriges fulaste slutavverkning. I och för sig så kallar de det Sveriges fulaste kalhygge men jag gissar att det är samma sak. Nyheten, som länkas nedan, dök upp i mitt flöde och för Greenpeace är detta uppenbart PR. Men det slog mig, att kora något som det fulaste måste vara subjektivt. Vad är en fin respektive ful slutavverkning för dig?

Vi har varit på detta på Skogsforum flera gånger genom åren, frågan är nu hur du står 2024 - finns fula och/eller snygga slutavverkningar? I så fall, hur ser de ut?

Känner man annars för att vara med och bidra så kan man skicka in sin bild senast den 5 maj 2024.

https://www.greenpeace.org/sweden/skog/ ... -kalhygge/



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842478 De fulaste hyggena borde ju vara där det lämnats mycket naturvårdshänsyn i form av liggande och stående död ved.

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

hfab  
#842479 Ful slutavverkning har djupa spår och massor med avbruten/överkörd underväxt.
Är det däremot välröjt och välrisade vägar kan jag tycka att en slutavverkning är riktigt vacker.
Om det dessutom finns lite död ved och lämnade träd blir det bara bättre.

Har dom något pris till vinnaren?
Vem är vinnare?
Den som skickar bilden?
Den som skapat resultatet, eller markägaren?

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842480 Skarpa kanter mot taniga trän i blöta områden som lägger sig ner vid första vindpust.

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

Tralsmo  
#842482
hfab skrev:Ful slutavverkning har djupa spår och massor med avbruten/överkörd underväxt.
Är det däremot välröjt och välrisade vägar kan jag tycka att en slutavverkning är riktigt vacker.
Om det dessutom finns lite död ved och lämnade träd blir det bara bättre.

Har dom något pris till vinnaren?
Vem är vinnare?
Den som skickar bilden?
Den som skapat resultatet, eller markägaren?



Vinnaren i deras fall är ju naturligtvis den som skickat in dom fulaste bilderna.
Priset kan man gissa blir gratisbiljetter till Stureplan.

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

Tralsmo  
#842488 Ja håller nog me hfab.

De finns både snygga å fula slutavverkningar.

Men sen finns de lite konstiga ochså som inte riktigt är slutavverkningar.

Dom kallas gallring eller hyggesfritt.
Dom kan va rätt fula.
Tex att de ska va välgrallrat överallt så att va enda plätt måste gås igenom oavsett körskador å behov.
Rutor som ska huggas små å som bara ger bekymmer me tidsödande återväxt.

Rovhuggning i bestånd som inte långsiktigt kan bibehålla tillväxten som är så "jävla" viktigt för klimatet.

Hyggen där naturhänsyn inte lämnats trotts goda förutsättningar för det.

Ja de finns hur mycke som helst.

Frågan är bara vem som bestämmer va som är snyggt eller fult?
DOM som begriper eller DOM som inte begriper.

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

Lindveden  
#842490 I Greenpeace fall e väl alla slutavverkningar över 0,5 ha fula skulle ja tro så det kvittar väl om dom e välrisade vägar röjt bort underväxten eller ingetdera i deras fall 😉

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

Helmer95  
#842519 Nytagna hyggen ser oftast bra ut om man lyckats undvika körskador. Det värsta är ju efter nåt år om nån inkompetent människa helt kört sönder marken och skapat diken åt fel håll med markberedare eller om det är helt gräsbevuxet med en katastrofalt misslyckad plantering. Personligen gillar jag inte hyggen större än 5-6 hektar men det är bara min åsikt och det känns så oändligt när man kommer med röjsågen 🤪

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

hfab  
#842522
Tralsmo skrev:Rovhuggning i bestånd som inte långsiktigt kan bibehålla tillväxten som är så "jävla" viktigt för klimatet.

Är det sånt som kallas "hyggesfritt"?

Tralsmo skrev:
Frågan är bara vem som bestämmer va som är snyggt eller fult?
DOM som begriper eller DOM som inte begriper.

I detta fall är det dom som inget begriper.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

Mellberg  
#842538 Gröngris, ännu en org att välja bort. Gissar att dom får stöd av postkod också, så det är mycket man inte vill stödja idag. Svårt att bruka skog och samtidigt gilla djur och natur. Är nog bara LRF och kanske våra skogsägareföreningar vi kan lita på.

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

hfab  
#842541
Mellberg skrev:Svårt att bruka skog och samtidigt gilla djur och natur.

Finns där ett motsatsförhållande?

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

jannee  
#842576 Omedelbart INNAN slutavverkningen ser skogen eller området som bäst ut.
Skogen står där ståtlig och man vet att man ha ett stort kapital stående.
Efter avverkningen ser området katastrofalt ut.
Stora rishögar lite varstans, tillsammans med körspår lite här och var.
Något halvår senare när rishögarna är bortkörda ser det inte alls bättre ut.
7 resor värre blir det den dagen markberedaren gjort sitt jobb, ser rent ut sagt för djävligt ut.
Och så ser det senare ut de närmaste 5 åren.
Men nu börjar det verkligen urarta sig.
Plantorna man satt syns knappt.
Det som syns mest är bräken och hallonris och ett megajobb har man framför sig.
Trampa bräken och hallonris, men efter ytterligare några år börjar det arta sig.
Plantorna man satt 10 år tidigare växer bra, tillsammans med den självföryngrade björken ser det onekligen vackert ut, nästan lika vackert som omedelbart innan slutavverkningen.
Djurlivet trivs nu verkligen, småfåglar bygger bo i björkarna, rådjuren och älgen går runt och äter viltfoder.
Kontentan av det hela är att på 15 års sikt ser det både bättre ut och är för djurlivet ett stort +

Användarvisningsbild

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

paavo25  
#842595 jannee skrev ungefår som jag tänker.

Penarna man behövde, samt nya moderna, döda gran skelett skogen, är den sen nätt? Balansgång där. Alla dessa som motsätter hyggen, blandar regnskovskövling och sådant med i helt normal föryngring. Och därtill glömma förbiser vilken flora och fauna som får florera när di alla stora träd tas bort. Plöjd skog kan se rätt grym ut, men plantering samt naturliga bestånd får ju början nånstans från. Hallonriset, men nu är de ju gått även med hallon. Allehanha gräs som allehanda kryp och smådjur lever i, nej, dom lever ju enbart i gammal skog.........

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

hfab  
#842652 @Fredrik Reuter
Kan inte Skogsforum.se kontra med tävlingen "Sveriges vackraste kalhygge"?
Jag anmäler mig som frivillig till juryn 🤓

Avatar Fallback

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842671 Redan gjort.

https://www.landlantbruk.se/hon-har-are ... aste-hygge

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).