Avverkning (slutavverkning)

Ett snyggare kalhygge?

32 inlägg 3714 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ett snyggare kalhygge?

johanhj  
#829147 Det har varit mycket skriverier om hur förskräckliga kalhyggen är. För det mesta gnäller då människor om att det är så hemskt för miljön osv. Men jag tror inte det är det riktiga skälet utan att folk tycker det är fult. Så, jag funderar på hur man skulle kunna göra kalhyggena trevligare. Vanligtvis lämnar man några stolpar i form av tallar som ska stå och fröa. Men hade det istället kunnat gå att inte underröja bort alla småträd och istället behålla dom? Om de står utspridda sedan kommer det kanske kunna bli ganska trevligt? Jag förstår att allt blir krångligare under gallring och slutavverkning men är det görbart? Åtminstone kanske i anslutning till bebyggelse? För en privat markägare kan man ju sedan plocka ner dom när ett nytt bestånd är etablerat. Är jag ute och snurrar eller är det värt ett försök?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ett snyggare kalhygge?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829154 Hur länge är ett hygge ett hygge? Bara folk som inte har något med hyggen att göra som har ont i magen av dem. Låt dem ha det.

Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

johanhj  
#829159 Håller med i det. Det handlar väl om kanske 3-4 år innan det sjuder av liv. Jag brukar lite provocerande fråga hur mycket liv det egentligen finns där på marken i en storskog. Ett några år gammalt kalhygge är ju rena barnkammaren med liv. Visst, gamla svampar och lavar kanske inte kan hålla till där men det brukar alltid finnas nån plats för dom, åtminstone i bygder med varierande landskap och markägare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett snyggare kalhygge?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829164 Precis, men behöver precis allt finnas precis överallt precis samtidigt?

Användarvisningsbild

Re: Ett snyggare kalhygge?

Knagge  
#829167 Det är just den kala ytan som är bra för fröna att ta sig i.
Var glad för att kalhyggat är kalt då tar sig många frön.
Ett hygge fullt med gräs är ett elände som kväver allt utom gräset.

Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

johanhj  
#829170 Jepp, helt klart. Sen undrade jag om man kan undvika att underröja bort alla mindre träd eller om det blir för krångligt att hantera för maskinerna sen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett snyggare kalhygge?

joran  
#829172 Du är helt klart på rätt spår här tycker jag.
Snyggare hyggen, landskapsplanering, hänsyn mm, är superviktigt för både människa och natur.
Och för upplevelsen av ett fungerande skogsbruk.👍💪 🌲

Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829173 Smaken är olika men granbuskar som stått undertryckta är inte vackra. Men om man lämnar kvar det mesta lövet så kan det bli väldigt fint.

Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

johanhj  
#829174 Håller med, eventuellt en mix, men löv är faktiskt fint när det är småträd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

hfab  
#829177
johanhj skrev:Jepp, helt klart. Sen undrade jag om man kan undvika att underröja bort alla mindre träd eller om det blir för krångligt att hantera för maskinerna sen?

Nej för *#*!
Med en massa underväxt får du. Svårare avverkning, sämre markberedning och sämre föryngring.
Gör avverkningar soprent så går det mycket fortare att få upp ett nytt bestånd.

Det är min uppfattning.
Men alla är fria att göra som dom vill

Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

Lindveden  
#829179 Dyrare avverkning kostnad om man inte förröjer.
Ger inget bra intryck efter färdigt arbete med en massa halvbrutna stammar,småsly som står o lutar åt alla håll.
Ska du sen skota ut groten så e det nästan omöjligt o inte få me sig en del småstam me rötterna kvar,o det gillar inte flistuggen👎.
Sen blir följden att du får ett väldigt ojämnt bestånd när du väl planterar för då har det kvarlämnade underväxten antingen dött av ljuschock eller så har det dragit iväg o växa litegrann så resten av plantmaterialet e betydligt efter

Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

johanhj  
#829180 Det var faktiskt en farhåga jag hade, men mindre lövträd kanske inte kan störa föryngringen så mycket? Jag tänker att man plockar ner dom efter 5-10 år kanske, det kan man ju göra lite som man vill.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

hfab  
#829181 johanhj Du har fått klara och tydliga svar.

Jag tycker att du ska testa din teori och återrapportera årligen hur det gått.

Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

johanhj  
#829186 Ja, tack. Jag kommer testa detta. Kan inte lova årliga uppdateringar men ska försöka minnas att uppdatera här. Det är roligt att experimentera!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett snyggare kalhygge?

alias  
#829190
johanhj skrev:Det har varit mycket skriverier om hur förskräckliga kalhyggen är. För det mesta gnäller då människor om att det är så hemskt för miljön osv. Men jag tror inte det är det riktiga skälet utan att folk tycker det är fult. Så, jag funderar på hur man skulle kunna göra kalhyggena trevligare. Vanligtvis lämnar man några stolpar i form av tallar som ska stå och fröa. Men hade det istället kunnat gå att inte underröja bort alla småträd och istället behålla dom? Om de står utspridda sedan kommer det kanske kunna bli ganska trevligt? Jag förstår att allt blir krångligare under gallring och slutavverkning men är det görbart? Åtminstone kanske i anslutning till bebyggelse? För en privat markägare kan man ju sedan plocka ner dom när ett nytt bestånd är etablerat. Är jag ute och snurrar eller är det värt ett försök?


Många ogillar upptagande av nya hyggen samtidigt som man beklagar sig över igenväxande åker- & betesmark. I mångt och mycket är det nog själva förändringarna som ogillas.

Vad som är estetiskt tilltalande/skönhet ligger som bekant i betraktarens öga. Personligen finner jag sparad underväxt i regel anskrämligt och sparar det endast för att förbättra mickroklimatet för granplantor på låglänta, fuktiga marker med hög frostrisk - men det finns säkert vissa som tycker annorlunda. Övriga praktiska aspekter/problem med att spara större mängder av underväxt vid föryngringsavverkning har ju också avhandlats redan här i tråden.

Jag sparar dock gärna även mindre exemplar av främst ek och sälg, men även rönn och oxel, till glädje för pollinatörerna och viltet.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).