Avverkning (slutavverkning)

Stillestånd på grund av kyla?

23 inlägg 7336 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stillestånd på grund av kyla?

Björn T  
#825335 Verkar som att den globala uppvärmningen drabbat alla länder utom Sverige.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Stillestånd på grund av kyla?

bgsentr  
#825338 Här i småland har det väl inte varit kallt sedan 80 talet, då var det runt -30 periodvis.
Jag körde K 850 med brukshugg, flisade granris direkt på hygge.
Jo Scania och Deutz startade, 24volt och väldigt bra motorer. Dock låg morgonröke kvar i dalgångar hela dagen 🙈
Pissiga blondiner med 12 volt och Ford sura 4 a stod nerfrusna redan vid minus 15 om man inte eldade under med en hink diesel och tände en tidning i insuget.
Minns inte att vi avstod med manuellhuggning heller för att det var kallt, däremot har man väntat ut någon regnskur om man trott att det slutar.

Användarvisningsbild

Re: Stillestånd på grund av kyla?

machonisti  
#825378 I yngre år tyckte jag mest synd om bilen som skulle stå medan jag högg. Ansåg då att 15 kallt var nedre gräns, ändå åkte jag ofta fastän det var 18. Tänkte att det blir varmare framåt dagen. Minns en gång då det slog tvärtom -28 då jag kom hem. Lite kallt om tårna men mest synd om bilen.

Användarvisningsbild

Re: Stillestånd på grund av kyla?

Ängagärdet  
#825480
Camaro1969 skrev:15 grader.. är rädd om grejjerna:)

Då kör du bara i juli då? 🤣

Användarvisningsbild

Re: Stillestånd på grund av kyla?

halvproffs  
#825513
machonisti skrev:I yngre år tyckte jag mest synd om bilen som skulle stå medan jag högg. Ansåg då att 15 kallt var nedre gräns, ändå åkte jag ofta fastän det var 18. Tänkte att det blir varmare framåt dagen. Minns en gång då det slog tvärtom -28 då jag kom hem. Lite kallt om tårna men mest synd om bilen.


Lika för mig en gång på tidigt 80tal.
Var ca 20 minus när jag åkte på morgonen. Tänkte att det blir varmare framåt dagen och jag hade en huggarkoja med fotogenkamin där. Under dagen kom det en gammal man på skidor och han tyckte att det var väl kallt att hugga! Han som åkte skidor!
Nåväl, jag tyckte också det var på gränsen för kallt.
När jag kom hem visade termometern på minus 30. Jag som trodde det skulle bli varmare.

Användarvisningsbild

Re: Stillestånd på grund av kyla?

Vedproducent  
#827266 Det blev ordentlig vinter även i Norra Bohuslän. -28 så får man låta maskinerna stå och vara inne en stund. 2:a gången denna vintern jag väntar in lite varmare väder.

Avatar Fallback

Re: Stillestånd på grund av kyla?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827269 Ja, idag är det inneväder, -20 imorse strax öster om Landvetter fpl.

Användarvisningsbild

Re: Stillestånd på grund av kyla?

svampbob  
#827275 I Karlstad forskar man på saken.

Här var det bara -27 nu på morgonen men det blir kallare ikväll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).