Avverkning (slutavverkning)

Reklamation Södra Skogsägarna

22 inlägg 4653 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Ökänd  
#840777
hfab skrev:
Ökänd skrev:Känner att allt är helt sjukt och jag kan uppkysa övriga om att jag är uppfödd på gården och vet även att det inte är oskadat efter en avverkning, men detta är utöver vad en markägare skall behöva stå ut med. Är ingen oerfaren stadsbo som inte vet något om skog. Varken Södra deras inspektorer, chefer eller Entreprenörerna har brytt sig om certifieringens innebörd

Ta några djupa andetag och lugna ner dig.
Berätta sedan sakligt vad som blivit fel.


Har skrivit i mina inlägg vad de har gjort och vi har testat alla vägar att få respons och hjälp sen 2020, så börjar få nog och vill varna andra för överenskommelser i Mönsterås distriktet.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Ökänd  
#840778
Tralsmo skrev:Att södra eller entreprenören inte har som mål att följa certifieringen eller skogsägarens direktiv ( sistnämnda, om dom är möjliga) är helt fel.
Tvärtom är direktiven och viljan att dom ska uppfyllas.

Stolpskott finns överallt å de är bara att beklaga om du råkat ut för nån sån.

I vårt fall är det inte fel. Skadorna är väl synliga och entreprenören erkände felen men ingen ersätter o Södra förnekar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Ökänd  
#841611
jörgent skrev:Skulle ju vara snyggt om du kunde berätta vad de har gjort för fel , gärna med bilddokumentation, din upplevelse stämmer inte alls med mina erfarenheter m södra

Du tror inte vi är rätt less på att skriva ihop dokumentationer om allt som hänt? Bara för attbdet inte stämmer med dina upplevelser så betyder det inte att vi inte har drabbats hårt av Södras framfart i vår skog. Det är häpnandsväckande attdet kan gå igenom Södras ledning utan attde ingriper. Såg idag attdet är ca 29 personer sammanlagt i styrelse och ledning. Av de 29 äger enbart 8 skog själva el är delägare. Av dessa finns det minst 3-4 som har så stora skogar att de inte sköter dem själva på rotnivå. Ser även att Södras egna folk ger bra recentioner på nätet under företag som ingen vill ha i sin skog. Dessutom är de flesta under Södra enbart utländska chaufförer som recencerar sim upplevelse vid lastning och lossning. Väldigt ont om skogsägare som skriver om en bra upplevelse och som inte jobbar hos Södra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Bosse1  
#841612 Som Iste tipsade.
https://virkesakuten.blogg.se/2006/augu ... ation.html

Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Tralsmo  
#841667
Ökänd skrev:
Tralsmo skrev:Att södra eller entreprenören inte har som mål att följa certifieringen eller skogsägarens direktiv ( sistnämnda, om dom är möjliga) är helt fel.
Tvärtom är direktiven och viljan att dom ska uppfyllas.

Stolpskott finns överallt å de är bara att beklaga om du råkat ut för nån sån.

I vårt fall är det inte fel. Skadorna är väl synliga och entreprenören erkände felen men ingen ersätter o Södra förnekar



Ja refererade bara till min uppfattning om södra där ja har en helt annan uppfattning än du om detta å södra.

De du har råkat ut för verkar ju va åt helskotta de kan vi va helt överens om.

Ja är både södra medlem och södra entreprenör.
Ja reagera efterssom ja tycker de verkar orättvist att anklaga södra på de viset för de är inget ja känner igen.

Södra har definitivt sina brister men inte just de som du påpekar men ibland kan de ju va så att de går åt pipsvängen å de har de tydligen gjort me besked här.

Ja har ingen anledning att misstro dig så de ska vi inte stri om.

Angående timmerbillschauförer för södra i mitt område så vet ja nästan vilka alla är.
Å en del känner ja personligen.
Å en del firmor kör åt flera bolag.
Ja vet inte en enda som inte är ursprungs svensk å INTE har stenkoll på sitt område här.

Edit: har lagt till INTE

Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

jannee  
#841691 När granbarkborren slog till i södra Sverige 2018 blev det brist på förare till slutavverkningsmaskiner.
Framförallt Södra hade stora problem med att få fram avverkningsmaskiner, följden blev att de hyrde in kreti och pleti.
Södra betalade då dåligt jämfört då med andra företag inom samma bransch, följden blev att alla entreprenörer inte var de duktigaste, gick så långt att man trodde Södra t. o. m. kontrakterade bottenskrapet.
Nu kanske det dock inte var på detta vis men några verkligt dåliga fick i alla fall körningar åt Södra och dessa smutsade ned för de andra som är duktiga.
Personligen släpper jag ALDRIG mer in någon som kör för Södra, men jag kan dock sälja massaveden till Södra.
Orsaken är att jag av inspektorn blev lovad en viss entreprenör, kom dock en helt annan som gjorde ett URUSELT arbete, ja han fick senare sluta köra för Södra, men vad hjälpte det när han redan ställt till det ordentligt.
Inspektorn beklagade, och som grädde på moset slutade även denna inspektor, har inget belägg för det men misstänker ändå att denna inspektor på något vis varit i maskopi med entrepenören.

Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Tralsmo  
#841698 De ligger nog en del i de Janne säger.

I många år har ja inte haft ett chit till övers för södra.

Just de här me medlemsförening tror ja inte särskilt mycke på nu heller även om de finns fördelar.

Men efter å blivit entreprenör så har ja känslan av att södra har skärpt till sig å är inte sämre än många andra.
Branchen är dock genomrutten när de gäller ersättningsnivåer å förståelse för va de egentligen kostar för entrepenörer-

Janne som exempel har väl ondgjort sig ett antal gånger över att det kostar skjortan å gå över en fastighetsgräns.
Han har inte en aning om va de kostar.

Skogsentrepenörer har överlag ett helsike..
Att få tag i självgående personal som är beredda å jobba under såna här förhållande å dålig lön är inte lätt.

Nää, ja har ett ursprung inom verkstadsindustrin å har sett hur de funkar om man inte har huvet under armen ekonomiskt.
Ja är skogsägare å har fått ihop mitt kapital på annat innan ja blev entreprenör så nu kan ja ägna mig åt de som intresserar mig dom sista åren.
Så får de bli för de har ja råd me.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).