Avverkning (slutavverkning)

Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

65 inlägg 14680 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Helenaa  
#801181 Hur beräknar man om man måste göra en anmälan om avverkning. 0,5-hektargränsen, gäller det den sammanlagda utan inom ett område eller gäller det ett sammanhängande område? Dvs om man avverkar 0,2 hektar + 0,3 + 0,2 behöver man göra en anmälan då? Frågan gäller mark där det sammanlagt avverkas ca 800-1000 träd men utspritt.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

jannee  
#801191 Det ska vara MINST 50 meter mellan hyggena för att de inte ska sammanräknas - gärna något längre, slipper du garanterat något gnäll.
Du kan med andra ord ha ett oräkneligt antal småhyggen utan att göra någon anmälan, bara du har avstånd emellan dem.
Risken med dessa småhyggen är att skogen emellan antingen blir solbelyst eller blåser omkull vid nästa storm.

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Helenaa  
#801193 Tack för info

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801198 Har det avverkats så mycket träd kan man även kommit under paragraf fem i skogsvårdslagen och då ska området hyggesanmälas. Här är det volymen mot en viss höjd som avgör!

Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Sture Andersson  
#801201
Tåndemåla skrev:Har det avverkats så mycket träd kan män även kommit under pratglad fem i skogsvårdslagen och då ska området hyggesanmälas. Här är det volymen mot en viss höjd som avgör!

Detta lät luddigt , är lagen skriven så luddigt?

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801209
Sture Andersson skrev:
Tåndemåla skrev:Har det avverkats så mycket träd kan män även kommit under pratglad fem i skogsvårdslagen och då ska området hyggesanmälas. Här är det volymen mot en viss höjd som avgör!

Detta lät luddigt , är lagen skriven så luddigt?


Inte så knepigt tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Contårta  
#801211
jannee skrev:Det ska vara MINST 50 meter mellan hyggena för att de inte ska sammanräknas - gärna något längre, slipper du garanterat något gnäll.
Du kan med andra ord ha ett oräkneligt antal småhyggen utan att göra någon anmälan, bara du har avstånd emellan dem.
Risken med dessa småhyggen är att skogen emellan antingen blir solbelyst eller blåser omkull vid nästa storm.


Fel! Ska du avverka mer än 0,5 hektar (vill minnas att det är inom en brukningsenhet) måste du anmäla. Avstånden mellan ytorna saknar betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Contårta  
#801212
Sture Andersson skrev:
Tåndemåla skrev:Har det avverkats så mycket träd kan män även kommit under pratglad fem i skogsvårdslagen och då ska området hyggesanmälas. Här är det volymen mot en viss höjd som avgör!

Detta lät luddigt , är lagen skriven så luddigt?


Som Tåndemåla visar ovan. Detta betyder att om du gallrar så hårt att du går under kurvan så ska det avverkningsanmälas. Liksom om skogen har blåst omkull och du ska ta reda på alla vindfällen - förutsatt att det är mer än en halv hektar stort.

Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

jannee  
#801227 Har Contårta rätt har SS fel.
Min info kommer från en skogsvårdskonsulent, varifrån kommer din Contårta?

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801232 Contortatall har mer rätt än din svs konsult. Men om man gör två mindre hyggen med bara en ridå emellan räknas det som ett hygge. Var gränsen går är en bedömning från fall till fall och hur ofta man gör dessa små hyggen som med allt går det ju att stresstestsa lagen om man vill. Har jag två 0,4 ha ytor 200 m ifrån varandra hade hur som jag anmält dessa.

Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801236 Det räcker att det är skog emellan. Oklart hur mycket. Jag tror ju inte att Skogsstyrelsen ordnar en dyrbar certifieringskurs för entreprenörer där de kommer med felaktig info.

Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

jannee  
#801242 Du Tåndemåla är säker på din sak, kom gärna med bevis, så slipper vi vara ovetande.
Med dessa granbarkborreangrepp har det ofta blivit att man avverkat en hobbe döda träd + ALLA inom en trädlängs avstånd.
Enligt dig Tånde bör man då göra en anmälan om man har flera - upp till bevis eller var tyst :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Sjögård 4  
#801243 En fråga på lite samma tema; har avdelningarna i skogsbruksplanen betydelse?
Ex. om vi har en avdelning som är 1,5ha men väljer att bara avverka <0,5ha, ska det enligt lag anmälas?

Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801244 Inte alls. Skogsbruksplanen är ditt eget planeringsunderlag som inte angår någon annan.

Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Axl  
#801253 Lagen är lite luddig. Men det som spelar roll i praktiken tror jag är hur Skogsstyrelsens bildtolkning funkar. Jag tror det är väldigt liten risk att dom plockar ut något annat än det som bildanalysen pekar ut. Men exakt hur den funkar har inte koll på men jag är ganska säker på att den inte lägger ihop småytor men vet ej hur långt det behöver vara mellan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).