Avverkning (slutavverkning)

Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

102 inlägg 18819 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

jannee  
#759323 Du har så rätt Ulf, finns knappt någon vetenskapsman som begriper skogsskötsel så bra som du gör.
Min morfar gjorde exakt som du tycker man bör göra, vilket gjorde att när jag övertog fastigheten för knappt 50 år sedan var det runt 100 M3sk/ha.
Jag har sedan gjort tvärtom mot vad du förespråkar, blivit drabbad av Gudrun, där försvann ca 5 000 M3sk, Pär tog ytterligare ca 1500 M3sk, ändå har jag idag över 200 M3sk/ha trots att även granbarkborren skördat en del.
Jag började med att avverka all 5:3 skog därefter allt glest och överårigt, markberett och planterat, därefter röjt men även gallrat. Visst monokulturen leder men finns även en del inslag av löv, främst eller nästan bara björk.
Jag är fullt medveten om att jag gör och gjort fel men det kan jag leva med - tror t.o.m. grabben som snart ska överta allt även accepterar mina grodor.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Älgfoderodlare  
#759328 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

totte  
#759342
Vad trött man blir när ingen ens vill förstå vad jag skriver


Det är inte alls svårt att förstå vad du skriver. Men, eftersom du konsekvent idiotförklarar varenda människa i det här landet, skogsägare, skogsforskare, och alla andra, även de som som faktiskt försöker bedriva ett alternativt skogsbruk så är det till slut ingen som orkar bry sig. Alla blir bara förbannade på dina påhopp och fula insinuationer och obevisade anklagelser. Lägg där till ett otrevligt språk, en total oförmåga att någonsin svara rakt av på enkla frågor och en attityd av att ingen har rätt mer än du själv, så är det rent av märkligt att det finns någon kvar som ens orkar svara.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759344 Det är märkligt hur ni står som strutsar med huvet långt ner i backen och försvarar något så idiotiskt som att döda en skogsmark, ni kan likt Jannee berätta om alla följder av detta skitskogsbruk, och verkar inte ens skämmas, utan tar det som ett bevis på hur duktiga han är i skogsbruket, om han tex inte lyft ett finger på 50 år sen han tog över farsans skogar med 100 kubik, (vilket ju är det normala snittet även idag) så hade han nu haft minst 300 kubik, säkra mot stormar, borrar och svampangrepp, så vad gjorde du så bra, hur ser prognosen ut för framtiden, blir svårt att ändra på det nu.
Bara att knata där i ekorrhjulet medan bolagen skrattar läppen av sig för alla dumsnutar dom kan pracka på vad fan som helst från sina shoppar, ska det vara en borrefälla för tvåtusen spänn eller nån smörja mot rotticka, butiken är välutrustad, klart ni blir förbannade på mig, det skulle jag själv bli om jag satt fast i världens sämsta skogsbruk, och nån hånade mig för det.
Men elakheten är som jag alltid sagt, för att få er att vakna ur er zombietillvaro, halåå gör ingenting nu på tio år, så ska ni se att bilden klarnar, jag får alltid rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Rohdin  
#759346 Du får gärna redovisa vad du baserar dina åsikter på, och gärna förklara varför du inte bedriver ditt eget skogsbruk som du "predikar".

Hur många länders skogsbruk har du besökt?

Hur många markägare vars bedriver skogsbruk i andra länder samt i Sverige har du diskuterat / fält besökt i både stor och liten skala.

Framförallt gärna ge exempel på där ditt skogsbruk i din predikan fungerat i taiga skog.

Och redovisa vad du anser skogstaxeringen "missar" och hur du tror den enskilde markägare ens blir påverkad av skogstaxeringen.
Senast redigerad av Rohdin mån 30 maj 2022, 16:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759362 Allt jag säger man ska göra, gör jag oxå, annars är det ingen mening att tro andra ska ta till sig något.
Mina åsikter kommer från vetenskapen, som ju vi alla vet är oklar och revideras hela tiden, hade du utbildat dig på 70 talet hade du nu släpat på kunskaper som "döda zoner" hormoslyr och dikningar av mossar, det slipper du nu när du utbildat dig på 2000talet, men trots allt kan dina 70 åriga kollegor oxå säga att dom stött sig på vetenskapen, så jävlig är verkligheten, det kan vi inte göra något åt.
Det vi kan göra något åt, är att ta till oss ny vetenskap, och där existerar inte kalhygge längre, den är död, jag försöker förklara detta, men det blir som att tala med zombiesar för vi har ingen sån utbildning än.
Jag har ju bott i Alaska, och sett det nordamerikanska skogsbruket som är väldigt olika stat från stat, gemensamt med Kanada så är det ju otroliga arealer där inget skogsbruk bedrivs, och det gör ju deras bekymmer pyttesmå, jämfört med ett land som vårt där samma idiotskogsbruk bedrivs på 95% av den produktiva skogsytan, så vi kan lägga av med dessa meningslösheter att jämföra länder som har 70% urskogar med oss som har några promille.
Man skäms över argumentations nivån i Sverige, skogsindustrin styr över vår natur här, det gör dom i övrigt bara i riktigt vidriga länder jorden runt.
Rohdin du får ge dig ut och kolla de 2/3 delar av vår skogsvolym som inte växer på"taigan" utan på mark där LÖV trivs bättre, men vilken skogsägare vet om det idag, läs oxå lite historia, förra gången det var så här långa växtsäsonger (för 3500 år sen) så växte inte en enda jävla gran söder om dalälven.
Och så tar vi ämnet i min tråd, och din fråga,"hur du tror den enskilde markägare ens blir påverkad av skogstaxeringen" Jävligt illa, om någon ljuger sina medmännisklor fulla med, så tar man illa vid sig, om man INTE tror på det, men ännu jävligare blir det om man tror på det, för då kan man inte se tex livsfarliga skövlingar skapade på 70 talet, ruinerad mark som aldrig skogstaxen knystar om, fråga skogstaxeringen hur många hundratusen hektar fjällnära marker som inte är återbeskogade, som var fantastiska hundratals år gamla tallmarker med underbar potential för att dra in turistpengar, nu är de ogenomtränglig glasbjörkssly, dit ingen vill skicka sin värsta fiende.
Eller alla knäppa fördubblingar av grova träd som inte ens skulle vara sanna om vi inte avverkat ett grovt träd under dessa år, (se mina tidigare grafer).
Sen den totalt dysfunktionella betalningen för timmer, du som lägger upp avverkningsplaner, vet du inte att gran börjar växa på grovleken när den är 70, en stock som är 35 i toppen är ofta 55 i toppen 15 år senare, då har du oxå en kärna (va har granen kärna?)
som är runt 70% av denna timmerstock.
Du kan då plocka ut 3600 för virket ur en enda 4 meters stock, genom att såga bara 110 st vanliga läkt, 1tum2 för tio spänn metern, eller hemska tanke, rekomenderar du att ta ner granen som 70 åring och 35 i toppen, då får du ut 40 st läkt och 1600 kronor.
Vad fan är det med det här skitskogsbruket, inser ni inte vad ni håller på med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Rohdin  
#759364 Till din förvåning är jag inte jägmästare ^^ och nykläckt är väl spännande brukar vara ett vanligt argument/något man säger när man inte riktigt har något argument förutom "jag tycker så här" och är äldre en den man diskuterar med.
Och rätt spännande om ålder är det enda som spelar roll om man "kan" något.

Förstår inte hur du kan tolka mina frågor som ett försök att håna? Jag var snarare genuint intresse av vart du samlar in kunskapen du predikar.

Och väldigt mycket text och väldigt få svar.

Nu är ju en stor del av svenska skogsbruket inte ute efter maximalt uttag / stock det vet väl du också om då antar jag ? 🤔. Om vi pratar bolagsbrukandet(läs massa bruk) och faktum att våra sågverk vill inte ha grovt timmer så är ju hela din uträkning ej förankrad om man inte sågar i egen regi.

Men med tanke att du inte direkt svarar på någon fråga utan mest skriver en massor med text så är jag väl rätt nöjd med ditt icke svar.

Men varför anser du att hyggesskogsbruket är dött ? När du själv säger att forskningen ändras under/genom tiderna.
Det har gått i cykler hur man "bäst" ska sköta skogen det stora, unika och bra i Sverige är ju att majoriteten av skogsägare är enskilda och kommer göra tillvisdel som dom själva tror / vill.

Skulle säga skogsbruk i länder där endast staten är ägare har större risk med förändringar. Om man ändrar "hur" man sköter skog på bästa sätt.

Men hur påverkas den enskilde markägare av skogstaxeringen ? Aldrig träffat en markägare som säger jag gör så här på grund av vad skogstaxeringen visar.

USA har 4% urskog "kvar" enligt world resources institute

Det enda man kan vara säker på att det vi tror vi vet idag kommer endast vara en liten del av vad vi vet "imorgon".
Senast redigerad av Rohdin mån 30 maj 2022, 18:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Erre  
#759366 Bra svar!

Gammal är inte alltid äldst. 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759420 Det var bla bla bla, men utifrån det så blev det ju lite imtressanta frågetecken, vad är din utbildning för det du gör i ditt jobb, " Ålder 28, Sysselsättning Avverkningsplanerare, arbetsledare skogsvård, tog för givet att du gått en jäg eller skogsmästarutbildning och därmed var en rabblare om förträffligheten med Svenskt skogsbruk, med det funkar tydligen att bli rabblare utan felaktig utbildning, starkt, trodde bara det var arvingar till stora skogar som annars rabblade det som inställsamma jägmästare/uppköpare "lärt" dom för att på billigaste vis, tillskansa sig råvarorna från de som rabblarna beskriver som du just gjort "det stora, unika och bra i Sverige är ju att majoriteten av skogsägare är enskilda och kommer göra tillvisdel som dom själva tror / vill, var det däremellan du ville komma in ? TILLVISSDEL.

" Men hur påverkas den enskilde markägare av skogstaxeringen ? Aldrig träffat en markägare som säger jag gör så här på grund av vad skogstaxeringen visar"
Aldrig är ett oanvändbart ord i dessa sammanhang, och ofta är det rent ut korkat att använda det, har du någonsin varit ute och pratat med en skogsägare, är ju vad man tänker.
Död Ved, Hänsynsytor, Högstubbar Dikad mark (som ska återgå till naturtillstånd) och bla bla bla ringer några klockor vad "taxen" ägnar sig åt.
Visserligen började man med detta innan du föddes, men det är såna saker du ska förhålla dig till vid dina kundbesök som "Avverkningsplanerare, arbetsledare skogsvård" eller?
Vet inte vad du menar med Bolag som massabruk och sågverk som sågverk, de ägs väl förfan av bolagen, skövlarna, och om du inte ens vet det då kan du inte förstå att bolagen "äger" entreprenörer, skogsägare, lokalbor och givetvis DIG också.

Vi tar en historisk tillbakablick. På 16-17 talet var Frankrike skogsvetenskapens högborg, man blädade givetvis, sen tog Tyskarna över på 18talet, de var mycket för ordning och reda, och skogarna delades in i små rektanglar, det gillade Svenskarna och tog genast hit en hel hög med Obbarius i spetsen som skulle ordna upp det i järnbygderna där mycket skog gick åt, det funkade dåligt, och torparna skrattade läppen av sig åt Jägmästarsprättarna som pekade med hela armen, så länge som inte staten tog torparnas skogar så blädades dom, och nu är vi inne på 1950 talet, och då kom lagarna från staten och löst folk som akademikerna från Stockholm och Umeå fick med statens hjälp en stövel i nacken på de sista motsträviga.
Det är det du försöker fullfölja, men nu har några få fått nog.
När togs då beslut om att man kan göra ett kalhygge på skogsmark och sen plantera nya träd och tro det är bra för naturen? Jo det var på slutet av 17talet när tyskarna tog över som skogsbrukets härförare, samtidigt stod en man i Sverige och berättade likt Skogstaxen, sagor för folket, han hette Carl von Linne, han berättade hur träd växte, "de byggde stammen av mullen i marken" ......... ja det var samtidigt som vi stenhögg vårt nuvarande skogsbruk, fotosyntes, ekosystem och annat kom hundratals år SENARE.
Vad var det du skrev,"Det enda man kan vara säker på att det vi tror vi vet idag kommer endast vara en liten del av vad vi vet "imorgon". ..... Jo .. men du vi kloka är redan där, välkomna ni andra oxå.
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 01 jun 2022, 09:29, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort innehåll av karaktären personangrepp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

T Landström  
#759423
ulf 1 skrev:Det var bla bla bla, men utifrån det så blev det ju lite imtressanta frågetecken, vad är din utbildning för det du gör i ditt jobb, " Ålder 28, Sysselsättning Avverkningsplanerare, arbetsledare skogsvård, tog för givet att du gått en jäg eller skogsmästarutbildning och därmed var en rabblare om förträffligheten med Svenskt skogsbruk, med det funkar tydligen att bli rabblare utan felaktig utbildning, starkt, trodde bara det var arvingar till stora skogar som annars rabblade det som inställsamma jägmästare/uppköpare "lärt" dom för att på billigaste vis, tillskansa sig råvarorna från de som rabblarna beskriver som du just gjort "det stora, unika och bra i Sverige är ju att majoriteten av skogsägare är enskilda och kommer göra tillvisdel som dom själva tror / vill, var det däremellan du ville komma in ? TILLVISSDEL.
Ska ta och belysa ett par till av dina noteringar på "fältet"
" Men hur påverkas den enskilde markägare av skogstaxeringen ? Aldrig träffat en markägare som säger jag gör så här på grund av vad skogstaxeringen visar"
Aldrig är ett oanvändbart ord i dessa sammanhang, och ofta är det rent ut korkat att använda det, har du någonsin varit ute och pratat med en skogsägare, är ju vad man tänker.
Död Ved, Hänsynsytor, Högstubbar Dikad mark (som ska återgå till naturtillstånd) och bla bla bla ringer några klockor vad "taxen" ägnar sig åt.
Visserligen började man med detta innan du föddes, men det är såna saker du ska förhålla dig till vid dina kundbesök som "Avverkningsplanerare, arbetsledare skogsvård" eller?
Vet inte vad du menar med Bolag som massabruk och sågverk som sågverk, de ägs väl förfan av bolagen, skövlarna, och om du inte ens vet det då kan du inte förstå att bolagen "äger" entreprenörer, skogsägare, lokalbor och givetvis DIG också.

Vi tar en historisk tillbakablick så är det lätt att avfärda ditt dravel om hur man BÄST ska sköta skogar, på 16-17 talet var Frankrike skogsvetenskapens högborg, man blädade givetvis, sen tog Tyskarna över på 18talet, de var mycket för ordning och reda, och skogarna delades in i små rektanglar, det gillade Svenskarna och tog genast hit en hel hög med Obbarius i spetsen som skulle ordna upp det i järnbygderna där mycket skog gick åt, det funkade dåligt, och torparna skrattade läppen av sig åt Jägmästarsprättarna som pekade med hela armen, så länge som inte staten tog torparnas skogar så blädades dom, och nu är vi inne på 1950 talet, och då kom lagarna från staten och löst folk som akademikerna från Stockholm och Umeå fick med statens hjälp en stövel i nacken på de sista motsträviga.
Det är det du försöker fullfölja, men nu har några få fått nog.
När togs då beslut om att man kan göra ett kalhygge på skogsmark och sen plantera nya träd och tro det är bra för naturen? Jo det var på slutet av 17talet när tyskarna tog över som skogsbrukets härförare, samtidigt stod en man i Sverige och berättade likt Skogstaxen, sagor för folket, han hette Carl von Linne, han berättade hur träd växte, "de byggde stammen av mullen i marken" ......... ja det var samtidigt som vi stenhögg vårt nuvarande skogsbruk, fotosyntes, ekosystem och annat kom hundratals år SENARE.
Vad var det du skrev,"Det enda man kan vara säker på att det vi tror vi vet idag kommer endast vara en liten del av vad vi vet "imorgon". ..... Jo .. men du vi kloka är redan där, välkomna ni andra oxå.


Tacka f-n att ingen lyssnar på dig när du bemöter oliktänkare på detta sätt...

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759432 Det finns inget fientligt i att säga som det är, vi Svenskar är såna jävla mesar, därför har en hänsynslös penningmaffia lyckats styrt över vårt skogsbruk i 70 å,r och nu står vi med våra skitskogar som är resultatet, och kan inte ens erkänna att vi följt deras anvisningar till punkt och pricka, och resultatet borde vara att vi borde stämma skiten ur dom, Nej istället hoppar ni på den som upplyser er om att är ni är lurade utan att ens ha fatta det, förrens jag säger det.
Usch va elak jag är, nu vill jag visa er att ni kan såga själva och skita i industrin, och det gör jag väl också för att vara elak, vi kan alla så mycket bättre så sluta gnälla och se till att nåt händer.
Jag svarar gärna, då jag ser att någon verkligen ställer en fråga på ett ärligt vis, och inte som nu, genom ett bräk mitt i fårskocken, som dom inte törs lämna.
Fan tänk själva människor, ingen av er har hittills gjort minsta försök att försvara/förklara hur fan skogstaxen kan uttala sig om ditt och datt i vår bräckliga skogsnatur genom att titta på hur det ser ut på 130 hektar.
Jag kan avslöja att jag frågat hundratals maktmänniskor i skogssverige och dom har inte heller kunnat göra det, så var inte blyga nu, berätta för mig hur tex ni taxen räknat fram den dubbla volymen död ved på 25 år, (sen dom började räkna den 1995) inse att ni är mesar som tror på sagor, OBS jag säger inte att dom har fel, jag säger bara att dom inte kan räkna det, dom ljuger.

Vi är inga zombiesar, kan vi försöka bevisa detta åtminstone.
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 01 jun 2022, 09:31, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Innehåll av karaktären personangrepp borttaget

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759458 Näää jag förstår att det inte finns så mycket att komma med, så jag får köra min tråd solo, vilket inte är så farligt, jag är van kan man väl säga, och glåporden brukar lugna ner sig efter ett tag.
Annat var det i början då trådarna bestod av tusentals hånfulla kommentarer, det blir liksom svårt att håna någon som faktiskt har rätt, inte ens en professor klarar det, fast han har hela den köpta forskarkåren i ryggen.
Jag brukar ju tänka lite "eljest" och en sån tanke för några år sen, var, "varför i helvete köper Albanien vårt tokiga skogstaxeringsprogram, jag har grubblat på det sen 2014 när det hände, igår läste jag att Albaniens Inrikesminister, Fatmir Xhafaj, under tiden vi sålde taxen ( inrikesministern styr över sånt där, som inköp av skogsprogram och annat man använder mark till). var anklagad för delaktighet i knarksmuggling och tillverkning.
Det är lite tragikomiskt att få höra att han fått 5 års fängelse för knarksmuggling, samtidigt som skogarna i Albanien har används till att förse hela Europa med cannabis.
Halåå "taxen" på hur många hektar odlas Cannabis sativa, (Hasch och marijuana kommer från växten Cannabis Sativa).
Nää det var länge sedan Svensk skogsstatistik var värd namnet det skrevs på, att göra kopplingar till den första 1923-27 borde rendera ett åtal för copyright stöld.
Det finns inga likheter, med dessa heroiska människor som tog fram den mest fantastiska skogsinventerare för snart 100 år sen, så sluta skita ner deras namn med denna KalleAnka skrift varje år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

ulf 1  
#759472 Då ska jag berätta om den Svenska skogstaxeringen, nääe vi var inte först, inte ens i lilla Norden, Norrmän och Finnar hade inventerat sin skog 10 år före oss och vi snodde deras linjetaxering,som i praktiken var 5 meter på var sin sida om en linje rakt över landet från Öst till Väst, lite olika avstånd mellan linjerna, men runt 100 tusen hektar blev grundligt genomgångna, det var mycket diskussioner innan vi kom till skott, och lite osäkert hakade på Norge och Finland, så idioterna som var emot fick ge sig.
En del bonnläppar tyckte inte det var nödvändigt att veta hur skogarna såg ut "man tar väl bara ner träd om man behöver dom" ja de fanns lika stora idioter då, men idag är dom otroligt många fler.
Men det där att haka på när någon liiiite tuffare vågar göra något, så har vi Svenskar alltid varit, fårskockar ni vet, en springer genom staketet och sen hakar dom andra på, (senast var det väl NATO va).
Tillbaka till den första taxeringen, som jag kallar heroisk och helt nödvändig för att vi idag inte är på väg mot ett totalt Uland, men att industrin nu fick totalt grepp om våra skogar de senaste 50 åren, gör dock bara att Ulandet kommit 50 å närmare, men som en sporrad hjälte får jag tillsammans med verkligheten och lite elakt pikande försöka hejda er och få er att ta er samman, och i väntan på att mer barkborre, rotticka och längre fram honungsskivling, "stormar" som snart varenda jävla blåsväder kallas, i väntan på att denna verklighet nu uppenbarar det tragiska med vårt skogsbruk.
Vad gör det så tragiskt då, ja vi tar en grej, törstande granplantage utan ett fungerande mykorrhiza samhälle kvar (95% dör vid kalhyggesavverkning) inte en jävel verkar förstå att naturen är hård mot de som inte pröjsar för sig, det borde vi väl ha lärt oss av vårt eget ekosystem.
Vi tar det för hundrade gången, sockret från fotosyntesen ska fördelas av trädet, i tre lika stora delar,(träd är komplicerade) men detta bör vi vara överens om!!!!!
Fotosyntesen då, den som producerar mat av vatten, sol och lite för oss skadlig koldioxid (men allt hänger på meningen i det vackra ordet LAGOM: En tredjedel: för att växa och bli stor, mycket ljus och näring, (men vi vet inte mycket) En tredjedel, till skydd mot parasiter, för mycket på den förra blir för lite på den här, och sen den sista tredjedelen: roten, den som inte pröjsar underjorden med socker är dödsdömd .
Det är det här med träden, de är så förbannat knepiga, vi vet inte mycket, men förfan, skogsbruk är enkelt och simpelt som att cykla, har du gjort det en gång så, HUR DÅ Gör inte ett kalhygge, se till att spy varje gång du sargar en skogsmark med en stor öppning, som att cykla och köra omkull, upp igen, Lycka till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Rohdin  
#759480 Du tror att folk väljer att inte diskutera med dig för du har rätt tror snarare problemet ligger i hur du väljer att diskutera.

Utbildning på gymnasienivå i Älvdalen (skog) sen Gammelkroppa skogskola (skogstekniker)

Lite snabb huvud räkning runt 2-3000 markägare under 3års tid när jag var virkesköpare. (Orkar inte räkna med markägare man träffat privat utan vi kör via arbetet endast).

Jobbar idag precis som min beskrivning säger med avverkning planering, skogsvård (så blir väl några 100 markägare iallafall till / år i dags läget). Vi förvaltar även en del fastighet en del med stort fokus på icke trakthyggesbruk.

Vad har du för utbildning/erfarenhet själv ? (Om nu vilken utbildning jag har var viktigt i diskussionen)

Jag tror ingen väljer att försvara skogstaxeringen av den enkla anledningen att du inte redovisat något annat än ditt "tyckande". Och att dom flesta på forumet valt att ignorera dig vilket kan förstår än mer nu.

Även t.ex skogslaser inventeringarna stärker ju det skogstaxeringen kommer fram till på väldigt många punkter men känns som att vi inte behöver ha en diskussion om skogstaxeringen alls då du ej är intresserad av en diskussion.

Du får fortsätta skriva på solo som du säger^^

Användarvisningsbild

Re: Skogstaxeringen, industrins egen lilla sagostund.

Älgfoderodlare  
#759482 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:20, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).