Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

2032 inlägg 123245 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Skogz  
#842219
Vedproducent skrev:Slänger in ett litet klipp till för att muntra upp stämningen lite. Dom visste vad dom gjorde när dom la ner dom här åkerlapparna ute i skogen. Var nere i gamla ladugården med pojken för någon vecka sen och därifrån är klippet. Nu 52 år senare drygt 700 kubik per hektar enligt laserscanningen på området jag filmar. Vad har du Ulf nu när du plockat dom finaste träden?

Har du hyperit i backen?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Vedproducent  
#842222
Skogz skrev:
Vedproducent skrev:Slänger in ett litet klipp till för att muntra upp stämningen lite. Dom visste vad dom gjorde när dom la ner dom här åkerlapparna ute i skogen. Var nere i gamla ladugården med pojken för någon vecka sen och därifrån är klippet. Nu 52 år senare drygt 700 kubik per hektar enligt laserscanningen på området jag filmar. Vad har du Ulf nu när du plockat dom finaste träden?

Har du hyperit i backen?

Nej. Gammal åkermark och välskött skog så blir det kubik.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

svampbob  
#842241
Vedproducent skrev:Hur går det med förädlingen av dina 100 granar Ulf? Klyver själv upp lite lövstockar från avverkningen nu. Sålt är det redan så behöver inte lägga i lager heller som du brukar göra. En månads arbete cirka med det lövet så trillar det in 6-700 000 kr till.


Vad är det för trädslag asp?

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Vedproducent  
#842246
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:Hur går det med förädlingen av dina 100 granar Ulf? Klyver själv upp lite lövstockar från avverkningen nu. Sålt är det redan så behöver inte lägga i lager heller som du brukar göra. En månads arbete cirka med det lövet så trillar det in 6-700 000 kr till.


Vad är det för trädslag asp?

Ja dom grova där som jag sorterat är asp. Men finns många olika lövträd. Så blir en fin blandning och sålde iväg 200 kubik lövved direkt till en köpare plus en del färdig björkved och så mina vanliga beställningar.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#842309 Det finns mycket att kommentera men visst går det att få fram virke på vissa marker om man skiter i skogsekosystemet som prio nummer ett.
Hyperit har inget med åkermark att göra Vedproducenten, det är en lättvittrad bergart som tillför de mineraler som träden behöver för att trivas.
För att träd ska växa behöver de ta upp mineraler och vatten, då behövs svampsamhället som utrotas vid en kalavverkning, lyckliga omständigheter gör att ibland så står träd och växer på sparlåga några år och etablerar ett fantastiskt mykorrhizasamhälle runt rötterna som då skapar förutsättningar för bra tillväxt.
Så då tittar vi på dina granar Vedproducenten, ser du hur långsamt de växt de första 20 åren, (kolla de täta grenparen) starten för de här planterade granarna har varit gynnsam, vilket är vanligt på åkermark, de har inte stuckit iväg som ofta skapar det dåliga rotsystemet, utan de har fått etablera sig i lugn och ro, men det betyder inte att du har en problemfri ny skog när du avverkat dessa träd, skulle tro att hälften av Sveriges planteringar framöver dör innan 60 års ålder, det är förutsättningarna vi skapat sen 60 talet, och vi kommer att se många förtvivlade skogsägare ångra bittert att de blivit inlurade i detta skitskogsbruk.
Ni vet väl att jag alltid får rätt.
Asparna uppsågade till 16x95 innerpanel hade givit dig 40 tusen kubiken, vad fick du?
Svenska skogsägare är nog Europas mest korkade, när bolagen köpte virke från Ryssland för dubbla priset de betalade i Sverige för att hålla nere priserna i Sverige, vad gjorde ni då, suckers.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

halvproffs  
#842310 Jag har sågat en hel del asp. En gång 20m,full lastbil med jättefin asp utan röta som syns på vedproducentens asp ändträ.
Efter sågning kom det fram rötkvistar och andra fula kvistar som inte syntes på ytan.
Efter hyvling gick det bort ytterligare % pga viss skevhet som blev efter torkning så jag uppskattar att minst 20% gick bort pga av olika fel. Många timmar nedlagda med sågning, stabbläggning,ändkapning,hyvling mm så jag vet att vedförsäljning av aspen varit mer ekonomisk givande än paneltillverkning.

Men drömma och tro kan man ju alltid göra lite till mans.

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

özach  
#842314 Håller med , man gör det man kan , vedproducent kränger färdig ved å Ulf sågar halvruttna stockar i oktober till virke som inte blir sålt 🤪

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842317
ulf 1 skrev:Det finns mycket att kommentera men visst går det att få fram virke på vissa marker om man skiter i skogsekosystemet som prio nummer ett.
Hyperit har inget med åkermark att göra Vedproducenten, det är en lättvittrad bergart som tillför de mineraler som träden behöver för att trivas.
För att träd ska växa behöver de ta upp mineraler och vatten, då behövs svampsamhället som utrotas vid en kalavverkning, lyckliga omständigheter gör att ibland så står träd och växer på sparlåga några år och etablerar ett fantastiskt mykorrhizasamhälle runt rötterna som då skapar förutsättningar för bra tillväxt.
Så då tittar vi på dina granar Vedproducenten, ser du hur långsamt de växt de första 20 åren, (kolla de täta grenparen) starten för de här planterade granarna har varit gynnsam, vilket är vanligt på åkermark, de har inte stuckit iväg som ofta skapar det dåliga rotsystemet, utan de har fått etablera sig i lugn och ro, men det betyder inte att du har en problemfri ny skog när du avverkat dessa träd, skulle tro att hälften av Sveriges planteringar framöver dör innan 60 års ålder, det är förutsättningarna vi skapat sen 60 talet, och vi kommer att se många förtvivlade skogsägare ångra bittert att de blivit inlurade i detta skitskogsbruk.
Ni vet väl att jag alltid får rätt.
Asparna uppsågade till 16x95 innerpanel hade givit dig 40 tusen kubiken, vad fick du?
Svenska skogsägare är nog Europas mest korkade, när bolagen köpte virke från Ryssland för dubbla priset de betalade i Sverige för att hålla nere priserna i Sverige, vad gjorde ni då, suckers.

Du har inte haft rätt en enda gång.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Lars Lundqvist SLU  
#842324
ulf 1 skrev:Så då tittar vi på dina granar Vedproducenten, ser du hur långsamt de växt de första 20 åren, (kolla de täta grenparen)

Dags att läsa på om hur granar växer och skillnader mot tall. 😉

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Lindveden  
#842327
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:Så då tittar vi på dina granar Vedproducenten, ser du hur långsamt de växt de första 20 åren, (kolla de täta grenparen)

Dags att läsa på om hur granar växer och skillnader mot tall. 😉


Inte ska väl Ulf behöva läsa på,han som redan kan o vet allt.🤔🤣

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Skogz  
#842331
Vedproducent skrev:
Skogz skrev:
Vedproducent skrev:Slänger in ett litet klipp till för att muntra upp stämningen lite. Dom visste vad dom gjorde när dom la ner dom här åkerlapparna ute i skogen. Var nere i gamla ladugården med pojken för någon vecka sen och därifrån är klippet. Nu 52 år senare drygt 700 kubik per hektar enligt laserscanningen på området jag filmar. Vad har du Ulf nu när du plockat dom finaste träden?

Har du hyperit i backen?

Nej. Gammal åkermark och välskött skog så blir det kubik.

Hur har skötseln sett ut för just dedär beståndet? Bör väl bara vara en röjning och sen en gallring vid 20-25 års ålder?
Vad är det för SI?

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Vedproducent  
#842337
özach skrev:Håller med , man gör det man kan , vedproducent kränger färdig ved å Ulf sågar halvruttna stockar i oktober till virke som inte blir sålt 🤪

Ligger mycket i det. Jag ser att jag genom att göra ved av det får jag in mer i kassaflöde på mindre än en månad än Ulf får på hela årsomsättningen. Så skulle inte ens överväga att såga rutten panel av Asp och lägga på lager. Har sagt det förr och gör man tvärtom mot Ulf så blir det mesta rätt.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Vedproducent  
#842341
Skogz skrev:
Vedproducent skrev:
Skogz skrev:
Vedproducent skrev:Slänger in ett litet klipp till för att muntra upp stämningen lite. Dom visste vad dom gjorde när dom la ner dom här åkerlapparna ute i skogen. Var nere i gamla ladugården med pojken för någon vecka sen och därifrån är klippet. Nu 52 år senare drygt 700 kubik per hektar enligt laserscanningen på området jag filmar. Vad har du Ulf nu när du plockat dom finaste träden?

Har du hyperit i backen?

Nej. Gammal åkermark och välskött skog så blir det kubik.

Hur har skötseln sett ut för just dedär beståndet? Bör väl bara vara en röjning och sen en gallring vid 20-25 års ålder?
Vad är det för SI?

Planterat våren 72. Gallrat vintern 97 av mig manuellt personligen och kört ut med fyrhjuling. Sen 2:a gallring av en inlejd 1070 skördare vintern 2007 med skotning av mig och min minibrunett 678.

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Tralsmo  
#842378 Ja har ett liknande bestånd som vedproducent.

Planterades nån gång 70 72..

Farsan manuellgallrade strax innan Gudrun extremt försiktigt å vinchade ihop me en mf35.
Den kubbhögen blev flisved för de va ingen som hämtade trotts anmält.

Riktigt va som va gjort innan dess har ja inte klart för mig men tätt stog de ordentligt.

Efter planteringen hadde morsan å farsan får som gick där men de la dom ner för för dom fick för sig att dom va på plantorna,
Rätt eller fel har ja inte koll på.

Från början drygt 1 ha.
Nu är de nog 0.6ha efter att Gudrun å per gallrade framme ett antal luckor.
Ja kommer fram till ca 600sk3 på mätning
Lasern säger 400 drygt men då är de ju några stora luckor som ja nog inte kompenserat tillräckligt för.

Inga barkiborreangrepp att nämna å grovt så de förslår.
Får de stå 10 20 år till så är de ingen som kan säga de.
Förmodligen en del röta.
Frodvuxet ordentligt å en del toppbeott men inte så mycke.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Vedproducent  
#842582 Lovade ju lite bilder från planteringen också. Dom är i full gång. Känns väldigt bra att direkt få en ny fin generation skog i stället för att gå och fundera på vilken idiots fel det är att inga plantor kommer när man rovhuggit dom finaste träden. Nej skulle kännas förjävligt att göra så mot min fina pojk som är den som får ta hand om resultatet efter mig. Det här blir fantastiskt bra och här åker jag oftast på vägen flera gånger varje dag och får se hur fint dom växer.




Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).