Jaha, så har man till slut hamnat i bloggträsket då :shock: :D.

Till att börja med så skall den här bloggen handla om snöslungor! Jag köpte nämligen idag två gamla Gilson snöslungor här i Umeåtrakten. Den ena är på 8 hk, 73 cm från 1977 och har stått i ett år. Den andra är på 5 hk, 66 cm och har stått i 5 år. Ingen startar.

Och varför köper man då två icke fungerande Gilson, när det finns nyare, finare, fungerande och mera lättmanövrerade grejor? A: Man är inte klok! B: Det är nåt visst med gammal hederlig stridsvagnsteknik, grov plåt, rejäla svetsar och stadigt gjutgods. C: För att det skall bli ett hobbyprojekt att renovera, ser verkligen fram emot att ha kul med motorer och växlar, länkage och annan hederlig mekanik.

Och varför två? A: Man är inte klok! B: Fick den egentligen på köpet, säljaren hade båda två, och när jag sa, "jag betalar x kr för den stora" så sa han visst, men om du får den lilla med kan du ta den då? Han ville helt enkelt bli av med båda. Nej jag tänker inte tala om vad jag betalade. 8)

Förmodligen för mycket, men vadå, det är långt kvar till vad en nyare fungerande slunga kostar, för att inte tala om en helt ny, minst 10-15 lappar om man ska få nåt som duger nåt till.

Nu skall jag ägna en del tid i höst åt att plocka isär och renovera. Det blir först 8:an, dels för att den är nyast, dels för att det krävs lite effekt. De senaste vintrarna har ju bjudit oss på en massa eländig blötsnö, även här i mitten av Norrland och blötsnö är inte lättslungat.

Nå, den här Gilson från 77 är en s.k "Gear Drive", dvs den har en helt vanlig kapslad 3-vxl låda med backväxel. De flesta snöslungor idag har friktionshjulsdrift, alltså på en remdriven axel från motorn sitter ett stålhjul, mot det trycks ett hjul med gummikant och genom att flytta hjulet olika långt från centrum så får man olika växlar.

Gilson använde båda typerna på 70-talet, den lilla slungan från 71 har "UniTrol"-drift, vilket är Gilsons namn på friktionsdriften.

Jag tänker börja med motorn, först när man fått liv i den så känns det meningsfullt att fortsätta med resten. Det finns ingen gnista i stiftet nu. Jag tänker i vilket fall plocka ner hela motorn och kolla upp allt och rengöra och byta det som krävs. Fördelen med gamla Briggs & Stratton är att det går rätt lätt att få tag på delar.

Sen skall hela drivpaketet med remmar och kedjor, länkar och alla detaljer gås igenom, rengöra, smörja, byta och renovera efter behov. Hoppas nu också att snäckväxeln till rotorn är ok, det känns i alla fall mycket stabilt när man drar i den.

När allt är genomgånget och fungerar så skall ekipaget snyggas till,får se om den skall målas om helt eller om det räcker att bättra och putsa. Tanken är att renovera upp den till om inte nyskick så i alla fall nästintill.

Ja och så är det däcket, ena däcket är helt sprucket så det måste bytas och det skall väl inte vara nåt problem att få tag på.

Lilla slungan blir det aldrig punktering på, det är massiva gummihjul på den. De passar inte på den andra, de är betydligt mindre.

Nå det här kommer att ta sin tid, just nu har jag en del annat att pyssla med utomhus, men nu fram i månaden börjar det bli dags att dra sig tillbaka till garaget och skruva.

Avlslutar det här med ett par bilder på skönheterna, tagna i sista kvällljuset när jag just hade kommit hem med dem.

1 kommentar | Läst 4069 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Niklas H20 tis 02 sep 2008, 23:44
har aldig känt nåt sug efter en blogg om snöslungor innan men detta ska bli kul o följa.. hoppas på mycket bilder o att du blir klar innan första snön kommer o då vill jag se video klipp på premiären.. lycka till